Har du tröttnat på att själv springa runt och slå ihjäl monstren som hotar riket? Skulle det inte vara skönt att luta sig tillbaka och titta på när andra gör jobbet åt dig mot lite guld? Det är precis det du får göra i Majesty 2, en uppföljare som följer originalets koncept nära. Istället för att spela hjältekrigaren som på egen hand dödar drakar spelar du fursten som anlitar krigaren.
Majesty blandar The Sims och Dungeon Keeper till ett charmigt strategispel med stora mått humor och självironi. Som furste kontrollerar du alla byggnader och kan använda besvärjelser men i övrigt sköter sig alla i spelet själva. Det finns bybor som bygger nya hus eller reparerar skadade, skattmasar som samlar in pengar och vakter som kan skydda mot lätta monster. Och sen finns det såklart hjältar.
För att rekrytera hjältar bygger man gilleshus för varje klass. Man kan sen rekrytera fyra hjältar per hus som börjar på level ett och utan eget guld. De ger sig sedan ut och letar efter monster att döda och skatter att plundra. Genom att slå ihjäl monster får de erfarenhet och stiger i level samt får guld som de kan köpa utrustning för. Utrustning säljer såklart du och du får vinsten. Med mer pengar kan du uppgradera utrustningen som säljs så dina hjältar blir bättre och du tjänar ännu mer pengar.
Om du sen bygger ett värdshus kan du få dina hjältar att bilda klassiska äventyrargrupper och senare ska man även kunna slå samman flera grupper men det verkar inte vara implementerat ännu. Med hjälp av olika flaggor kan du uppmuntra dina hjältar att undersöka vissa områden, slå ihjäl ett speciellt monster eller försvara något. Till flaggorna kopplas en belöning som tillfaller den eller de hjältar som lyckas utföra uppdraget.
Den alpha-version som jag testade fungerade bra för att vara en alpha men jag har än så länge aldrig lyckats avsluta ett uppdrag. Grafiken ser bra ut men är inte banbrytande, nivån passar mig alldeles lagom. Det fanns ingen kampanj eller liknande än så bakgrund och övergripande historia är fortfarande okänd. Det fanns dock flera uppdrag att pröva på med varierande svårighetsgrad och storlek som gav en bra känsla för hur spelet är tänkt att fungera.
Jag spelade själv det första Majesty en hel del och tycker mycket om spelstilen där spelet kan sköta sig själv tidvis och man kan följa enskilda hjältar på deras äventyr. Med stora förväntningar installerade jag uppföljaren och såg fram emot vad utvecklaren hade hittat på för nytt. Tyvärr känns det inte som mycket mer än just en uppföljare. Tyckte man om det första spelet lär man gilla det här med men mer borde ha hänt efter nio år är min kvarvarande känsla. Jag hoppas dock fortfarande på att det färdiga spelet innehåller mer nyheter och framförallt hoppas jag på en ny rolig kampanj.
Spelet är schemalagt att komma ut i augusti 2009 och det ser jag fram emot. Det ges ut av svenska Paradox Interactive som har blivit världskända med Europa Universalis-spelen och utvecklas av ryska 1C Company. Jag ser fram emot att testa den färdiga produkten och hoppas kunna återkomma med en riktig recension då.