Niagara
Rio Grande Games
2-5
390:-
  Intryck: 10     Innehåll: 7   17

Spiel des Jahres 2005 är avgjort och världens överlägset mest prestigefyllda brädspelspris går till spelet Niagara, ett spel där 2-5 djärva äventyrare samlar ädelstenar i rangliga kanoter precis i närheten av Niagarafallets bråddjup. Konkurrensen om priset var som vanligt hård och frågan att besvara blir följaktligen: Är Niagara en värdig vinnare? Svaret är enkelt:

Niagara gör mig lite lycklig, så är det bara. Det finns vissa spel som håller för en eller två speltillfällen, vissa spel som gör en frustrerad nog att vilja svälja markörer och riva kort, vissa spel som är det perfekta tidsfördrivet en regnig helgdag och så finns det spel som gör en lycklig på det där sättet man var när man som barn fick en ny spännande Algaformad box under granen.

Nyckelorden till varför Niagara gör mig lycklig är känsla, stämning och högt produktionsvärde. Det bubblar i magen när man öppnar den föredömligt välsorterade boxen och ser glittrande ädelstenar i olika färger, små färgglada kanoter, en riktigt juste spelplan och de oerhört fräcka genomskinliga diskarna som används för att illustrera vattnets fart på floden. Att spelet sedan använder både lock och botten för att simulera en flod där spelarna faktiskt kan åka över kanten på riktigt gör det inte sämre. Det är svårt att inte genast vilja spela spelet och då reglerna är föredömligt klara är man snart igång.

Målet med spelet är enkelt: Som spelare för man sina två kanoter upp och ned längs floden i jakt på olika sorters ädelstenar samtidigt som man paddlar som besatt för att inte föras med den nyckfulla floden över kanten av vattenfallet. Man vinner genom att först samla en ädelsten av varje färg, fyra ädelstenar av en specifik sort, eller totalt sju ädelstenar i valfria färger. Den riktigt äventyrlige försöker beräkna flodens hastighet för att låta sig driva ända fram till vattenfallets kant och där plocka de ädelstenar som är svårast att få tag på, den rovgirige satsar istället på att försöka plundra andras kanoter när de är på väg i säkerhet med sina fångster, det finns många olika strategier.

Spelmekaniken i spelet är enkel men tillräckligt utmanande för att man skall kunna både klura och lura sina motståndare. Varje spelare har kanotpaddlarkort av värde 1-6 samt ett väderkort. Kanotpaddlarkorten bestämmer hur många steg du kan paddla din/dina kanoter under din runda och väderkortet tillåter dig påverka hur snabbt floden flyter fram. Alla spelare väljer och spelar samtidigt var sitt kort och då man inte får återanvända något kort förrän alla sju kort i ens arsenal är spelade går det att hålla koll på, och beräkna, vad ens motspelare har kvar och kan tänkas ha för strategier. I slutet av varje omgång rör sig Niagarafloden lika många steg som det lägst spelade paddlingskortet under omgången + eventuell väderpåverkan. Floden kan alltså forsa fram med en hastighet som nästan gör den omöjlig att paddla i eller mer eller mindre stå stilla som gyttja.

Spelarnas kanoter är placerade på de genomskinliga diskarna som simulerar vatten och när floden rör sig placeras helt sonika nya diskar i flodens övre lopp och trycker alla övriga diskar och kanoter neråt floden. Den frustration man känner när man är på väg över kanten i sin kanot överträffas endast av den skadeglädje man känner när ens motspelare råkar ut för samma sak – detta ger spelet en härlig, rollspelig spelkänsla som jag finner hos få andra brädspel just nu!

Visst finns det ett och annat frågetecken i logiken här och där, en känsla av att vissa regler och begränsningar i spelet mer finns till för att speltester i designfasen visade att spelet flöt på (fniss) bättre på det sättet än att det faktiskt motiverades spelmekaniskt, men det stör mig inte. Hängivna strategispelare finner nog spelet något lättvindigt, med för stora inslag av tur och för lite interaktion mellan spelarna för att kvalificeras som riktigt ”bra”, men jag är övertygad om att majoriteten av spelare i Sverige helt enkelt kommer att låta sig svepas med. Gör det du också!

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Niagara!

Totalt har 14 personer röstat.