Lords of Madness
Dungeons & Dragons
224
298:-

Lords of Madness tar upp aberrations, styggelser, till D&D. Det är den tredje boken i serien om olika typer av monster i D&D, föregångarna var Draconomicon och Libirs Mortis. Idén är enkel; boken ger ingående och omfattande information om en viss typ av monster, här intelligenta styggelser med någon form av samhällsstruktur. I den gruppen har man inkluderat aboleth, beholder, mind flayer, neogi, grell och tsochar (ett nytt monster i D&D). Dessutom finns ett tjugotal nya monster samt ett kapitel med tilläggsklasser och besvärjelser för de som kämpar mot styggelsernas planer att ta över eller förgöra världen.

Som alla D&D-böcker är denna hårdinbunden. Tyvärr är den inte spektakulärt layoutad som Draconomicon, men den följer den höga, men något fantasilösa, standard som återfinns i andra D&D-böcker. Boken inleds med att förklara var styggelserna kommer från, övergripande egenskaper som alla styggelser i boken delar, samt tips på hur man kan använda dem i en kampanj. Sedan följer kapitlen som ett och ett beskriver styggelserna; en titt på anatomin, ibland med genomskärningsbilder; diskussioner om hur de lever och vad de äter; hur deras relation till magi är; hur deras samhälle ser ut, med avseende på religion och relationer till andra varelser. Reglerna känns stabila och texten är som vanligt tydligt skriven.

Aboleths, beholders och mind flayers får mest utrymme med ett tjugotal sidor var. Neogis, grells och tsochars får runt femton. De nya monstren tar upp nästan fyrtio sidor och de nya tilläggsklasserna och besvärljelserna resterande femtio. Jag hade gärna sett att boken fokuserade mer på beholders och mind flayers, då det är två av mina favoritmonster i D&D, och mindre på tilläggsklasserna. Balansen mellan de olika delarna känns ändå bra, och boken blir användbar både för spelare och spelledare då man har med lite nya regler för rollpersoner. Kort och gott en bra bok med mycket nyttig och användbar information för dem som vill använde styggelser mer i sin D&D-kampanj.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Lords of Madness!

Totalt har 14 personer röstat.