Serenity
Margaret Weis Prod.
224
358:-

Intryck: 6     Innehåll: 9   15

Serenity är ett rollspel baserat på filmen med samma namn, samt serien Firefly som hade en ovanligt kort livslängd, båda skrivna av Joss Whedon. Trots att serien lades ner efter bara en säsong följde man alltså upp med både film och rollspel, kanske för att serien fick ett enormt gensvar när den väl släpptes på DVD. Nog om detta. Ämnet för dagen är alltså rollspelet Serenity, skrivet av Jamie Chambers och utgivet på Margaret Weiss Productions, LTD.

För er som inte sett serien eller filmen så utspelar sig Serenity i en avlägsen framtid. När är inte riktigt specifierat, men tydligt är i vilket fall att mänskligheten har gett sig av från ”Earth that was” och koloniserat nya planet- och solsystem. Hundratals nya världar har skapats med hjälp av teknologi och hårt arbete.

De centrala delarna allierade sig, och började sedan försöka ena hela det koloniserade universat under ett styre. Det gick inte helt enligt förväntningarna och ett krig bröt ut mellan alliansen och de fristående världarna. Alliansen vann. Missnöjet med alliansens styre är stort, och människor som kapten Malcolm Reynolds och hans besättning försöker undkomma och i viss mån bekämpa alliansen.

Settingen är dock lite mer intressant än så. Som både tittare och spelare anländer man till en skitig, sliten och i viss mån deprimerande spelvärld. Det handlar inte om Star Trek-optimism där nästan allt går att replikera och de största problemen man har är om livsformen man stött på är fientlig eller vänligt inställd. Mänskligheten har återgått till en pionjäranda som tidigare bara skådats då Amerika skulle tämjas, och det återspeglas både i språk och setting. I korthet kan man säga att det handlar om ”Western in Space”. Med det sagt vill jag också passa på att nämna att allt genomsyras av en rejäl portion Joss Whedonsk humor. Dessutom har man undvikit frestelsen med utomjordingar. Det finns inga.

Som så många andra rollspel som baserar sig på TV-serier eller filmer finns det färdiga rollpersoner baserade på hjältarna. Det här känns ganska trevligt trots allt. Är man bekant med både filmen och serien så är man ganska väl medveten om vad de olika personerna klarar av, och man har redan där en bra måttstock på hur svårt eller lätt det kommer att bli att utföra handlingar och reda sig i världen som presenteras. Det är annars en av svårigheterna när man plockar upp ett helt nytt system. Var ligger balansen?

Rollpersonsskapandet är en enkel och faktiskt ganska rolig process. Vikten lägger man på personlighet och egenheter, inte på grundegenskaperna. En hel hög med intressanta och framförallt för spelet relevanta egenskaper och färdigheter finns med i grundboken. Det ger en god bild av vad du kan skapa för rollpersoner och det är även skrivet på ett sådant sätt att om du totalt saknat ett koncept när du börjar läsa, så är det garanterat att du har ett när du läst igenom vad som erbjuds. Texten uppmuntrar även till eget skapande på ett bra sätt.

Som spelledare kan du placera kampanjen på tre olika nivåer, beroende på vilken spelstil och vilken typ av kampanj du själv tänkt planera. "Greenhorn" är totala nybörjare, "Veteran" har varit med ett tag och "Big Damn Hero" är i samma nivå som seriens rollpersoner. Vill man kan man även låta olika personer starta på olika nivåer, men det kräver även lite av spelarna, så det avråds man ifrån. Däremot kan man fråga sig vad sjuttan skaparna tänkte på när de inte tog med ett rollformulär i boken. Det finns alltså inga rollformulär, vare sig att köpa eller att tanka hem, om man inte räknar de som ligger på rollspelets hemsida www.serenityrpg.com, och de är gjorda av spelare. Det känns onekligen lite fattigt.

Mycket vikt har lagts vid att beskriva de olika typer av skepp och transportmedel som spelarna kan tänkas begagna sig av. Det mesta har man täckt upp i fom av utrustning och det känns som en bra grund att stå på, även om man naturligtvis inte beskrivit allt i minsta detalj. Reglerna är enkla och framförallt verkar de fungera i en spelsituation. Systemet har täckt upp de flesta generella spelsituationer och det finns förslag på hur man kan hantera även mer specifika situationer. Letar man efter ett nytt Eon kommer man att bli besviken, men vill man ha ett system som flyter på bra är Serenity definitivt värt en titt.

Själva spelledarbiten, hur du skapar dina egna kampanjer och hur man skall bygga berättelser, fungerar bra. Bristen på detaljer blir tydligare när man börjar läsa om settingen. Har du sett serien och filmen så kan man lugnt säga att du har ungefär samma kunskaper som det som finns skrivet i boken. Det enda man kan säga är att det är lättare att hitta i en bok. Det är även oklart hur själva universat egentligen ser ut. Det finns en karta över systemet, men den i kombination med texten gör att man blir förvirrad snarare än får något förklarat för sig. Vad som däremot är bra och positivt i mina ögon är den ordlista som finns med i slutet på boken. Här lär man sig svära på kinesiska och använda seriens slanguttryck, och det är i mina ögon en krydda som kan smaksätta en hel kampanj.

När man tittar på själva utförandet av boken så blir man besviken. Layouten är förvisso läsbar, men så ful (i alla fall i mina ögon) att man inte direkt njuter av den. Detta, kombinerat med fotografier som illustrationer, gör att själva boken i sig får ganska lågt betyg av mig. Nu skall man väl tillägga att jag är en snobb i dessa sammanhang, men jag tycker ändå att det är dags för vissa rollspelstillverkare (inga namn nämnda) att skärpa sig när det gäller layout. Jag betalar inte bara för att få ett regelsystem, jag vill kunna njuta av att titta på innehållet också, inte bara av läsningen. Så där biter tyvärr Serenity rätt hårt i gräset. Ingen twinkie! Vad som dessutom stör är att boken haltar vad det gäller korrekturläsning. Då menar jag inte den slang som förekommer utan även engelskan boken är skriven på.

I korthet är Serenity ett enkelt och trevligt system med god spelbarhet. Boken har sina brister, men de vägs upp av den fräscha settingen och en intressant konflikt mellan allians och frihetskämpar som ger tillfälle för spelare att befinna sig i gråzonen mellan svart och vitt där det blir som mest intressant att rollspela.

Sätt ditt eget betyg på Serenity!

Totalt har 19 personer röstat.
Intryck 6,95