Invictus
Vampire: The Requiem
232
278:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Invictus är den äldsta nu existerande fraktionen av vampyrer, med anor ända från då Rom var som mäktigast. De flesta vampyrer är traditionalister, men jämfört med Invictus framstår många andra covenants som moderna. Man har bevarat sitt feodala system in i det tjugoförsta århundradet och även om motståndarna är många står organisationen fortfarande stark. Invictus fungerar och betyder precis som förr stabilitet, makt och ett fläckfritt bevarande av maskeraden.

Tradition och makt
Boken följer i stort sätt samma mönster som de tidigare covenantsupplementen. Den börjar med en kortare historiegenomgång för att sedan i detalj förklara traditioner, ritualer och relationer till övriga vampyrer. Inte så överraskande, men ändå värt att notera, är att många sidor går åt till de komplicerade etikettsregler som gäller för alla som inte vill göra bort sig i Invictus. Oavsett om det gäller affärer, nöjen eller en duell så förmedlar varje detalj i ditt uppförande ett budskap. Det här skulle kunna varit tråkigt eller allt för komplicerat men jag upplever det som precis lagom och mycket stämningsgivande. Stor plats ges också åt att noggrant förklara det sätt på vilket en medlem bygger upp sitt nät av överordnade och undersåtar, tjänster och gentjänster. Dessutom får vi veta hur Invictus agerar för att skaffa den rikedom och världsliga makt som organisationen är så känd för.

Den senare halvan av boken tar upp olika interna grupperingar samt ett antal blodslinjer som oftast förknippas med Invictus. För ovanlighetens skull har alla blodslinjer en ny disciplin men jag skulle heldre sett att den platsen lagts på mer bakgrundsinformation. Nu är det inte mer än två eller tre sidor var. Positivt är däremot att det även finns med tre ghoulfamiljer, komplett med kortfattad information ur boken Ghouls för de som inte har den. En sista nyhet är blodsederna, ett övernaturligt sätt att ytterligare förstärka Invictus så viktiga trohetseder.

Omfattande material
Invictus är bra skriven utan att utmärka sig. Med sina 231 sidor hinner den med att gå igenom det mesta en vampirespelare kan tänkas vilja veta om organisationen. Precis som med de tidigare covenantböckerna kan det till och med bli lite för mycket ibland. Det tar tid att sätta sig in i allt men det är nog inte svårare än andra böcker av samma typ. Det mesta går att introducera bit för bit, särskilt om rollpersonerna nyligen blivit medlemmar. På så sätt behöver inte spelledaren heller lära sig allt på en gång. I stort är texten välorganiserad med bra layout och passande illustrationer. En del av de ingående fraktionerna beskrivs på ett förvirrande sätt, men det är inget större problem.

En viktig detalj är att författarna verkligen ansträngt sig för att skapa ett Invictus som inte är så strikt hierarkiskt och oföränderligt att nyblivna vampyrer bara blir spelpjäser utan eget inflytande. Även om de gamlas makt är stor så tjänar oftast båda parter på de förbund som ingås, och det finns gott om möjligheter att skynda på sitt avancemang i organisationen.

Allmänt användbar
En bok som är så här tjock och fokuserar på en enda företeelse är naturligtvis mest användbar för den som kommer att beröra ämnet mycket i sin kampanj. Men även i de spel där Invictus bara har en mindre roll kan boken tillföra användbar information av mer allmän typ. Som jag ser det är de metoder för inflytande över vampyrer och institutioner som genomsyrar organisationen till stor del applicerbara även på andra grupperingar, särskilt bland äldre vampyrer. Invictus är trots allt en av de viktigaste institutionerna i vampyrsamhället och dess arv ligger till grund för hur de odödas liv ser ut idag. Något som både kan vara bra och dåligt, beroende på hur man ser det, är att Invictus liknar gamla Vampire: The Masquerade mer än vad andra covenants gör. Vill du ha mer av den känslan ska du definitivt köpa supplementet och du kan hoppa över det om du anser att spelen redan är för lika.

Invictus är bra men på intet sätt fantastisk. Den kommer knappast vinna några priser men innehåller allt jag förväntade mig att hitta i den. Dessutom är det hela överlag presenterat på ett bra sätt. Ett givet köp för den som vill ha det mesta till Vampire och även värd att fundera över för den som nyss köpt spelet.

Sätt ditt eget betyg på Invictus!

Totalt har 6 personer röstat.
Intryck 6,5