Blood of the Wolf
Werewolf: The Forsaken
144
238:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Sedan länge har jag föredragit att fokusera på rollpersonernas relationer, syn på sig själva och vardagliga problem. Att delta i fantastiska äventyr har sin poäng, men för mig är det ofta mest en fond för ett mer personligt spelande. Det här gör Blood of the Wolf till ett supplement som passar mig som handen i handsken med hur den i detalj redogör för hur en varulv fungerar både psykiskt och fysiskt.

Det första kapitlet går igenom alla de detaljer om varulvars förmågor som spelarna förr eller senare kommer att undra över, både viktiga och kanske inte fullt så avgörande. Går det att regenerera hela kroppsdelar? Vad händer om jag ätit mig mätt och efter förvandlingen har en mindre matsäck? De två följande kapitlen beskriver vad en varulv med sin dubbelnatur stöter på för problem i det vanliga samhället respektive vildmarken. Den sista delen av boken är en omfattande beskrivning av de vargblodade, vilket passar in eftersom en mycket stor del av alla varulvar har varit en innan sin förvandling.

Kapitlet om varulvar i vildmarken är det kortaste vilket är lika bra eftersom det är helt poänglöst. Författaren har läst en överlevnadshandbok, skrivit ett sammandrag och lagt till ett par rader om varulvar i slutet på varje paragraf. Dessutom lyckades han få in en del pinsamma felaktigheter. Som tur är går det lätt att hoppa över hela kapitlet och njuta av hur välskriven och informativ resten av boken är, men det drar ändå ner produktens betyg något.

Jag tycker Blood of the Wolf är en underbar bok som alla som spelar Werewolf bör läsa. Även den som inte är fullt lika intresserad av varulvars sexualliv och allergier som jag är borde ändå få ut en hel del av supplementet. Dessutom är det den första boken som är riktigt passande att köpa för den som spelar men inte spelleder Werewolf. Om jag fick bestämma skulle det finnas en bok i den här stilen till alla rollspel där rollpersonerna inte är vanliga människor. Köp!

Sätt ditt eget betyg på Blood of the Wolf!

Totalt har 6 personer röstat.
Intryck 6,33