Plundered Vaults
Green Ronin
WFRP
96
218:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Knappt har Green Ronins nyutgåva till WFRP släppts förrän Plundered Vaults nådde den lokala spelbutiken. Ett smart förstasläpp då Plundered Vaults är en samling om sex fristående scenarion för karaktärer i sin första och andra karriär. Ivriga spelgrupper behövde alltså inte vänta många dagar innan deras spelledare kunde kasta dem rakt in i en massa färdigtuggade och färdigtestade äventyr. Även den hängivne hemmasnickraren, trogen sin egen kampanj och scenarion kan i Plundered Vaults finna stöd och hjälp i drösvis med färdiguppslagna antagonister, SLPs, geografiska platser, skumma värdshus och mängder med vansinniga idéer och plotter.

Supplementet i sig är 96 sidor i svart-vitt och håller samma layout som grundreglerna. Komiskt nog är frånvaron av färg en välsignelse då layouten känns mindre gräll och den hemska borden som omger varje sida bleknar något. I mångt och mycket påminner utseendet nu om hur spelet såg ut en gång på åttiotalet. Namnet Plundered Vaults är välvalt eftersom hälften av de sex scenariona är gammal skåpmat publicerade i White Dwarf och endast försedda med uppdaterade regler och värden. Den andra hälften är dock sprillans nyskrivet material. När scenariona är skrivna påverkar, i mitt tycke, inte kvalitén på något sätt utan det handlar nog mer om tycke och smak. De sex scenariona är nämligen mycket olika till stil och varierar från klassisk horror via hack´n slash till rena detektivhistorier. Personligen gillar jag två av de sex scenariona skarpt och finner de övriga ganska ointressanta, men jag är övertygad om att andra gör en helt annan bedömning.

Skall man då lägga sina surt förvärvade schillings på Plundered Vaults? Nej, inte om man förväntar sig att få sex framvaskade guldkorn, för så bra är den inte. Men definitivt ja, om man inte har något emot att köpa grisen i säcken, utan är nöjd med en samling scenarion där man kanske spelar något, får inspiration ifrån ett annat och kannibaliserar ett tredje på dess bästa karaktärer.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Plundered Vaults!

Totalt har 17 personer röstat.