Star Wars Miniatures
2-
45
120-200:-

Under 2004 och 2005 gavs det ut fem serier till figurspelet Star Wars Miniatures varav tre med egna startset. Startseten är lite dyrare och innehåller förutom figurer även regler, en tärning, markörer samt en spelkarta. Spelet spelas på tryckta kartor försedda med rutnät och markeringar för olika sorters terräng. Serien Rebel Storm (episod 4-6) innehåller en karta över Death Star (med blank baksida), Clone Strike (episod 1-2) innehåller en karta över planeten Muunilist (med blank baksida) och Revenge of the Sith (episod 2-3) innehåller en mer stryktålig karta över ett rymdskepp. De tre första serierna har redan sålt slut men nya upplagor har gjorts av både Rebel Storm och Revenge of the Sith. Serien Universe innehåller figurer från alla filmerna samt från sk Expanded Universe (dvs serier, böcker och tv-spel) och varje låda innehåller en större figur (av formatet "huge"). Det senaste tillskottet är AT-AT Imperial Walker, en låda som innehåller två kartor över snöplaneten Hoth samt en kolossalt stor figur (gissa vilken!). Den enda serien som inte finns att köpa i butikerna idag är Clone Strike och i skrivande stund tycks det inte finnas några planer på en ny-utgåva, vilket är synd med tanke på alla xenomorfer som fanns i den serien och som inte fick plats i Rebel Storm (tex grans, rodians och quarrens), samt de extra golvplanerna som ingick.

Ett startset kostar ca 200 kr och ett boosterpack, dvs en låda som innehåller enbart figurer, kostar ca 120 kr. Till de tre startseten har det även släppts scenarioböcker som innehåller scenarion från filmerna, nya regler samt nya kartor. Ultimate Missions: Rebel Storm innehåller riktigt bra kartor över Mos Eisley och Cloud City och Ultimate Missions: Clone Strike (se recension i Fenix nr 5/05) innehåller kartor över Coruscant och Geonosis. Ultimate Missions: Revenge of the Sith innehåller kartor över Mustafar samt ett rymdskepp. WotC har nyligen valt att satsa på kampanjboxar med både figurer och scenarion. Först ut var Hoth och inom kort är det dags för Endor.

Man spelar antingen den ljusa sidan eller den mörka (eller en tredje, Fringe, som kan spelas som en egen sida eller som komplement till de andra två). Antingen så blandar man figurer friskt från de olika serierna eller så spelar man strikt efter eror (vanligtvis Rise of the Empire eller Rebellion). Det finns två typer av figurer, unika (t ex Mace Windu och Lando Calrissian) som man bara kan ha en av varje av, samt icke unika (t ex Clone Troopers eller jawas) som man kan ha flera identiska figurer av. Reglerna är enkla och påminner om Star Wars d20-reglerna. Varje figur har fyra värden. I strid slår man en tärning (d20) och lägger till Attack-värdet och om resultatet blir lika med eller bättre än motståndarens Defense-värde så tar motståndaren lika mycket i skada som anfallarens Damage-värde. När Hit Points når noll är figuren utslagen. Utöver detta finns specialförmågor, kraften samt ledaregenskaper som påverkar spelet. Varje figur kostar poäng som motsvarar figurens värden och egenskaper. När man spelar bestämmer man i förväg hur många poäng som får användas, t ex 100, varpå man komponerar sin egen grupp för dessa poäng.

Vad kommer då att hända under detta år? Fyra släpp är planerade och först ut är Attack on Endor som släpps i februari. Expansionen innehåller förutom kartor över Endor och ett scenariohäfte även en ny AT-ST samt Stormtroopers. I maj släpps expansionen Champions of the Force som blir en mer traditionell expansion med 60 figurer. Temat är kraften och bland figurerna finns Exar Kun, Darth Bane och Darth Maul. I september kommer Bounty Hunters som blir den andra serien med huge-figurer. Nya versioner av kända prisjägare utlovas samt några nya figurer, däribland Zuckuss (som saknas i Rebel Storm). Senare, i november, släpps Galactic Conquest som egentligen är ett helt nytt spel där man enbart spelar med rymdskepp.

Spelets förtjänster är att reglerna är enkla och konsekventa och spelet är snabbspelat. Figurerna är över lag välgjorda och ganska billiga jämfört med tennfigurer (dessutom är allt förmålat). Det går snabbt att komma igång eftersom systemet med två sidor gör att det är enkelt att komponera lag utifrån få boosters och eftersom det ingår unika figurer i startseten så är man garanterad i alla fall några karaktärer som kan användas som ledare för gruppen.

Likheterna med rollspelet gör det även tacksamt att använda SWM för länkade scenarion och kampanjspel där SWM blir som en sorts light-variant av rollspelet. Till spelets svagheter hör upplägget med boosters, dvs att man inte på förhand vet vad man betalar för, samt uppdelningen i sidor där spelarna alltid förväntas representera olika sidor. WotC tycks även ha varit oförberedda på spelets popularitet – att en expansion kan sälja slut på ett halvår utan att WotC ens övervägt en andra upplaga är naturligtvis märkligt. Sedan är det inte utan att det upplevs som att WotC:s satsning på Expanded Unverse och udda eror har skett på bekostnad av Rebel Storm och Rebellion era, som av många betraktas som det "egentliga" Star Wars.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars Miniatures!

Totalt har 38 personer röstat.