Hecatomb
2
-
125:- för starters, 55:- för boosters

Delar av den kristna högern i USA har under många år ägnat sig åt att försöka påvisa sambandet mellan rollspelare och djävulsdyrkare. Kampen har förts genom bokbål, väckelsemöten och till och med instruktiva serietidningar. Målet har varit rollspel i allmänhet, men i synnerhet det evigt populära Dungeons & Dragons. Utgivaren av Dungeons & Dragons, företaget Wizards of the Coast är tydligen inte rädda för att ytterligare stöta sig med moralens väktare. Den 18 augusti förra året (gott nytt, förresten) släppte de nämligen sitt nya samlarkortspel, Hecatomb, och det skakade nog om lite i frikyrkorna. Läs vidare så förstår ni vad jag menar.

Ni som hänger med i samlarspelsbranschen är troligtvis inte förvånade över Wizards val att släppa ett nytt kortspel. Det är det senaste i en lång rad lyckade titlar där vi finner spel som Duelmasters och Neopets. Starkast av dem alla lyser såklart Magic: The Gathering, ett snuskigt populärt spel som tjänat in många miljoner till företaget, och som spelas världen över av hängivna fans.

En sak som är viktig att förstå när man betraktar Hecatomb som spel, är att det inte är en magicdödare, och dess avsikt aldrig varit att utgöra en sådan. Hecatomb är ett spel där man tagit vara på erfarenheter från det ofantligt stora Magic, vars expansioner sträcker sig långt bak i tiden, och anpassat spelet efter en annan publik. I det här fallet handlar det om en äldre målgrupp, och det nya temat är jordens undergång.

Där många samlarkortspel erbjuder en ganska glad och glättig fantasymiljö, gärna med en filmlicens i ryggen, siktar Hecatomb in sig på en annan bakgrundsmiljö. Love-craftianska skräckreferenser och domedagsromantik med bibliska förtecken är vad spelet bjuder på. Spelet går i korthet ut på att du och din motståndare är världsförgörare, och ert mål är att före konkurrenten slunga in världen i armageddon. För att bli stark nog att förgöra världen behöver du själar, tjugo stycken närmare bestämt. Dessa själar kan införskaffas på olika sätt, men det vanligaste, och skadeglatt roligaste, är att du stjäl dem från din motspelares depå. Man får också en själ automatiskt i början av ens runda, vilket gör att spelet får en inbyggd klocka, och inte kan hålla på i all evighet. Försten till tjugo förgör alltså världen, och vinner spelet.

För kunna knycka motståndarens själar behöver världsförgöraren underhuggare, i spelet kallat abominations, styggelser. En styggelse är en hopblandning av olika varelser, ett samling monster som muteras ihop till ett stort, och på så sätt fått en rad olika förmågor. För att på ett smidigt, och häftigt sätt illustrera detta har Wizards valt att göra korten i plast, med genomskinliga partier. När man smälter ihop två varelser lägger man helt enkelt det ena kortet ovanpå det andra, och den undre varelsens förmågor, styrkor och svagheter går då fortfarande att uttyda. Det hela är mycket snyggt, och dessutom väldigt annorlunda. Upp till fem olika varelser (ja, korten är pentagram, femhörningar) kan kombineras på olika sätt och bildar då en fullständig och mycket kraftfull styggelse. Under tiden som styggelserna spelas ut och smälts ihop på tusen och ett sätt pågår striden. På slagfältet slåss de ofärdiga styggelserna med varandra och försöker ta sig in till motståndarens själadepå för att fylla på sin egen härskares.

Som världsförgörare har du även andra trick att ta till. Otäcka trollformler och ondskefulla reliker hjälper dig att nå ditt mål. Dessa är av traditionellt snitt och de som spelat andra samlarkortspel känner säkert igen spelmekaniken. Som om det inte vore nog kan man i spelet även ta hjälp av onda gudar. Här dyker då celebriteter som Store Cthulhu upp och förgyller spelkvällarna.

Jämförelser med Magic: the Gathering är i princip omöjliga att inte göra när man recenserar ett spel som Hecatomb. I korthet kan jag säga att Wizards har förvaltat sitt arv väl. Hecatomb är likt sin storebror, men i viss mån har förbättringar gjorts. Mana (resursen för att få spela ut kort) fås inte längre genom speciella kort. Istället får man spela ut vilket kort som helst på handen som ett "manakort", något som i sin tur medför att förhatliga tillstånd som "manatorsk" sällan dyker upp under spelets gång. Dessutom bringar det ytterligare djup i spelet när man ställs inför dilemmat huruvida man skall spela ett kort som mana eller som en del av en styggelse. Den inbyggda klockan i form av ständig påfyllnad av själar är också ett nytt grepp som snabbar på spelet.

Hecatomb är ett bra spel, helt klart. Det är lätt och kul att lära sig. Spelmekaniken är välkänd från tidigare spel av liknande karaktär, men innehåller även egna, unika element. Som alltid när det gäller Wizards of The Coast är det oförskämt snyggt, vilket såklart är ett ordentligt plus i kanten. I skrivande stund har det släppts en expansion till spelet (Last Hallow´s Eve) och en ny är på ingång (Blanket of Lies). Båda två ser lovande ut och bådar gott för framtiden.

Text: Niklas Wistedt

Sätt ditt eget betyg på Hecatomb!

Totalt har 4 personer röstat.