Pirates of the Barbary Coast
WizKids Games
2-6
30-60 minuter
39:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Pirates of the Spanish Main blev en sanslös succé, och här kommer den senaste expansionen i detta samlarfigurkortspel. Den grundläggande konstruktionen är fortfarande lika genial, med båtar stansade på hårdplastkort som kan tryckas ut och byggas ihop till tredimensionella figurer. Reglerna är fortfarande föredömligt enkla och snabbspelade, och det är trevligt att se att den rekommenderade poängmängden har ökat till 40 istället för ynkliga 30. Kombinationsmöjligheterna blir så mycket bättre när poängen räcker längre.

Samtidigt är inte alla nyheter av godo... Att inte längre behöva avsätta poäng för framtida fort i kombination med ännu fler väldigt snabba båtar och båtar med särskilda förflyttningsbonusar gör att en del av spelmekaniken plötsligt känns lite trasig. Förflyttning blir för avgörande och de elaka armadorna av krigsskepp får nöja sig med att vara med vid specialskrivna scenarion. Det känns lite trist, då spelbalansen rubbats till det sämre. På ett sätt kan jag förstå det, då forten tidigare kändes lite tungrott trista, men just i kombination med att båtarna hela tiden blir lite bättre och framför allt rörligare slog det hårt.

Annars är den största nyheten i denna expansion, precis som i tidigare, att ytterligare en flagga och flotta blir tillgänglig. Denna gång är det inte en ny nation, utan istället ytterligare en pirat – Barbar Korsarna (Barbary Corsair). Jag räknar bara med en ny flagga, även om Jade Upproret (Jade Rebellion) finns representerade med ett fåtal förhandstittar ur den nya expansionen som kommer i februari Det är säkert ett klokt drag att ge piraterna en naturlig allierad, men ändå distinkt egen flagg. Åtminstone då jag och Anders spelat har annars hans piratflotta vuxit ohämmat och blivit oförskämt bra (framför allt tack vare sina små busbilliga skepp), medan jag hoppar mellan de andra nationerna i mina försök att spöa honom. I denna expansion har hans pirater inget nytt att hämta, men jag hittar en del guldkorn till mina flottor. Och som sagt, nu kan man vara upp till sex spelare.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Pirates of the Barbary Coast!

Totalt har 4 personer röstat.