ChiZo Rising
Temple Games
2-4
125:- för starters, 39:- för boosters

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

"En blandning mellan kortspel och fyra i rad". Ungefär så kan man snabbt beskriva samlarbrickspelet ChiZo RISING. Spelet är baserat på de tolv varelserna i den kinesiska zodiaken – tupp, får, oxe, hund, råtta, drake, häst, hare, orm, gris, apa och tiger – och är avsett för två till fyra personer. Varje spelare sätter samman en brickhög baserad på olika kombinationer av tidigare nämnda varelser, där vissa varelser passar med varandra. Det gäller att samla ihop tolv poäng genom att bland annat kamma åt sig kvadrater med kompatibla varelser eller genom att besegra motståndarnas varelser i strid.

Det är alltid svårt att undvika en jämförelse med det största kortspelet på marknaden, Magic, men till skillnad från många konkurrenter är ChiZo RISING inte något tydligt plagiat. Spelarens brickhög består av mellan 30 och 60 brickor med förslagsvis kompatibla varelser, aktioner och reaktioner, föremål och hinder, av vilka fem brickor dras från start. Varje runda ges spelaren tre valmöjligheter – dra två kort, spela ut en bricka, samt starta strid eller aktion. Högst två och minst en ska väljas, och det är tillåtet att göra samma val två gånger. All placering av nya varelser, föremål eller hinder ska ske horisontellt eller vertikalt i anslutning till redan utplacerade brickor, vilket öppnar för mycket taktik och noga överväganden.

Det gäller som tidigare nämnts att ordna kvadrater med fyra varelser som passar ihop. Det kan självklart vara kombinationer av dina medspelares varelser och dina, då samtliga tolv varelser har åtminstone någon annan ras som de är kompatibla med. Skulle en kvadrat inte vara möjlig kan du ta poäng genom att erövra motståndarvarelser genom t ex strid istället. Man jämför då de intelligens- och styrkevärden som varelserna har, högst vinner. För att klura till det kan båda spelarna ta hjälp av närliggande varelser – även från spelare som från början inte var involverade i striden – samt genom att spela reaktioner som gör allt från att förflytta brickor till att öka på t ex styrka.

ChiZo RISING säljs i startboxar för en person med 21 varelser av totalt tre olika raser, elva aktioner och reaktioner, samt två boosters med åtta kort i varje. Fullt tillräckligt för att ha en spelbar hög, men eftersom det finns tolv olika varelser i spelet och brickorna i boostern enbart avsedda för att stödja dessa (och alltså inte innehåller några fler varelser) så kan du förmodligen bara använda en fjärdedel av boostern. Lite tråkigt, men det är ju ett samlarspel.

Allt känns tämligen påkostat. Boxen som spelet levereras i känns mer som ett komplett spel än en kortlek, och bilderna i regelbok och på brickorna är både humoristiska och välgjorda.

Reglerna är för övrigt någorlunda tydliga, men vissa saker tas för givna – t ex start på strid som börjas med att lägga valfri bricka från handen uppochner på bordet, något som visserligen står i reglerna men invecklat och dolt i löptext snarare än som enkla punkter – det finns trots allt inte så många olika valmöjligheter att göra varje runda, så ett förtydligande av de som faktiskt finns vore inte alls dumt.

Spelet inbjuder till mycket strategi och taktik, och resultatet av spelomgången hänger till stor del på spelarens förmåga snarare än slumpen.

Personligen tror jag dock att spelet genom att vara ett samlarbrickspel snarare än ett komplett spel gör att man missar en potentiell målgrupp i form av lite äldre spelare som uppskattar t ex Carcassonne. Tyvärr, måste jag säga, för ChiZo RISING har stor potential. Jag befarar dessutom att spridningen, just pga samlaraspekten, kommer att vara begränsad, men är ni ett gäng med liknande intresse är varsin ChiZo RISING-hög inte alls någon dum investering.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på ChiZo Rising!