Carcassonne the Castle
Rio Grande Games
2

219:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Låt mig börja med att erkänna att jag är löjligt förtjust i originalspelet Carcassonne, och även om flera expansioner, varianter och efterföljare har varit bra tycker jag fortfarande att originalet är bäst. Det hindrar nu inte att jag glatt testar alla möjliga nya varianter av spelet i hopp om att bli överbevisad. I ärlighetens namn innehåller så gott som varje nytt spel åtminstone någon detalj jag gillar skarpt, och Carcassonne the Castle är inget undantag.

Innan spelet börjar pusslas stadsmuren ihop och placeras ut. Brickorna spelas sedan ut inuti den, med start från någon av de förtryckta inbuktningarna i muren. Poängräkningen sker sedan löpande på själva muren, vilket jag gillade skarpt. En detalj jag fortfarande inte riktigt kan bestämma mig för om jag gillar eller inte är de bonusbrickor som placeras i murens hörn och ger den spelare som kommer på exakt rätt poäng en extra bonus. Fördelen är att det är roliga bonusar, som gör det väl värt att ibland planera hur många poäng man tar så det inte blir för många... Nackdelen är att de stundtals är så utslagsgivande att de avgör hela partiet.

Vad gäller brickorna retar jag mig lite på att husen och tornen blir så fula när de sätts ihop och att man inte fyller mer av området innanför muren med brickor. Det finns en regelteknisk finess (den som bygger störst hus får lika många poäng som den största tomma ytan rymmer). Samtidigt är handlarna på torget bra mycket lättare att ha koll på och räkna än bönderna i originalspelet. En stor varning utfärdas dock härmed till alla vägbyggare – det är svårt, till och med mycket svårt, att avsluta vägar i Carcassone the Castle, då de har en eländig förmåga att förgrena sig utan att komma till naturliga stopp när så sker. Samtidigt ger de väldigt bra utdelning då man lyckas.

Avslutningsvis är den enda anledningen till att detta är ett spel för två personer att man bara får följeslagare för två, det fungerar lika bra på när man är fler spelare.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Carcassonne the Castle!