City of Villains
Cryptic Studios
NCSoft
MMORPG
399:-

Intryck: 2     Innehåll: 3   5

Det är svårt att klassificera City of Villains. Är det ett nytt spel, eller är det en expansion till City of Heroes? Det är egentligen varken eller: City of Heroes är en väg in i en MMORPG-värld om superhjältar och superskurkar. City of Villains är den andra vägen. Skulle man ha båda så får man lite synergieffekter som man inte får om man bara har en.

Men vi tar det från början: City of Villains är ett Massively Multi-player Online Role-Playing Game (MMORPG). En massa spelare loggar in i en gemensam spelvärld, där de skapar superkaraktärer som träffar varandra och gör saker ihop, närmare bestämt oftast banka fiender och utföra uppdrag. För varje uppdrag man löser och varje fiende man slår ner så får man erfarenhetspoäng, får man tillräckligt många så stiger ens level, och allt eftersom ens level stiger så blir ens gubbe hårdare och fienderna likaså. Ju hårdare man blir desto fler och bättre superkrafter får man, och man kan dessutom köpa förbättringar som ytterligare förstärker superkrafterna. Dör man så får man XP-skuld som man måste jobba av. På den nivån så erbjuder City of Villains inte särskilt mycket nytt.

Till och med på idéplanet så är City of Villains väldigt likt City of Heroes. Den stora skillnaden rent konceptmässigt är att man nu jobbar på "den andra sidan". Man spelar skurkarna, med andra ord.

Likheten är inte en dålig sak. Det finns oerhört mycket bra saker i City of Heroes att ärva. Det fria kostymskapandet är till exempel en stor fördel. Man har inte att välja mellan fem raser, två kön, fem frisyrer, fem hårfärger och fem tatueringar i City of Villains. Till exempel så finns det totalt ett trettiotal frisyrer, ett fyrtiotal ansikten, 21 olika skjutreglage för att ställa in ansiktsformen, ett stort antal ansiktsmarkeringar, två uppsättningar om ca tjugotalet tillbehör (glasögon, slöjor etc), och därtill möjligheten till huva, hatt, hel- eller halvmask, flera olika hjälmar och mycket annat – och det enbart på huvudet. Det finns lika många valmöjligheter på resten av kroppen också, ännu fler än i City of Heroes. Det enda som man kan klaga på är väl att de flesta tilläggen i listan mestadels omfattar spikar, läder och dödskallar, så det blir lite lätt enformigt. Glömde jag nämna att man kan ställa in färger också?

Att detaljstyra sin gubbes utseende gör dock inte ett helt spel: testet ligger i spelandet. Och här är City of Villains en vinnare. Spelet utspelar sig på Rogue Islands, en ögrupp i havet utanför Paragon City (staden i City of Heroes) som är en mer eller mindre en självständig stat under den onde Lord Recluse. Lord Recluse tror på en söndra- och härska-ledarteknik. Alla fraktioner på hans öar får bråka sinsemellan hur mycket de vill. Så länge de bråkar på det sättet så är hans kontroll över öarna ohotad. Det gör att det finns gott om fraktioner som vill olika saker, och ens vardande superskurk kommer förmodligen att krocka med de flesta. Det finns med andra ord gott om saker att göra.

Ensam kommer man inte längre än cirka level 10. Därefter blir det så segt att man måste gå ihop i team och grupper för att kunna fortsätta. Ett team är en tillfällig sammanslutning av upp till åtta personer som löser enskilda uppdrag ihop, medan en grupp är en mer permanent sammanslutning av hur många personer som helst. Fördelen med ett team är att man samarbetar för att uppnå ett gemensamt mål: några är bättre på att röja i närstrid, andra på att hugga i ryggen, några hjälper till med kanonmat, några är jättebra på avståndsstrid, et cetera. En grupp är en slags förening som man går med i, och det är oftast ett jättebra ställe att börja för att skapa ett team. Därtill så har gruppen en del gemensamma resurser: man kan bygga en bas och utrusta den med hjälpmedel som gör gruppen häftigare, till exempel ett eget sjukhus eller arbetsbänk för att bygga ännu mer utrustning.

Grafikmotorn har uppdaterats rejält i City of Villains från City of Heroes. Nu är utseendet på spelet nästan i klass med ett årsgammalt first person shooter-spel. Det finns till exempel brytningar i vatten och värmefladder i luft. Designen är riktigt snygg och passar med miljön: det är skitiga gator, flygande måsar, virvlande papper på gatorna och mörka bruna och murriga färger på hus och miljöer, som mest verkar komma från en skitig gammal fiskestad i kolonialstil. Lite blekare färger så hade nog Stephen King stortrivts här. Ljudet är mumsmums surround, men musiken kunde ha varit bättre. Det går inte att få helt tyst på musiken så att man kan köra vanlig musik ostört heller, utan den ligger där och susar i bakgrunden.

Naturligtvis så kräver mer grafiskt prål även mer dator. Ens dator bör inte vara äldre än ett par år för att orka med City of Villains, och till och med då kan det bli för mycket ibland. Speciellt i pvp-zonerna, när mängder med spelare fläskar i med superkrafter, så kan det bli för mycket effekter. Det går dock att stänga av andra spelares effekter, vilket oftast hjälper för att få spelet spelbart.

Stämningen bland spelarna är god – gamla erfarna spelare är inte lika enerverande som i många andra MMORPGer, och nybörjare får gott om hjälp, delvis på grund av ett system som motsvarar City of Heroes ”sidekick” och ”exemplar”. De heter ”lackey” respektive ”malefactor” i City of Villains, men fungerar på samma sätt: en person fungerar som lärare för den andre. En lackey höjs upp till nivån under lärarens, medan en malefactor sänker den egna nivån till elevens. På så sätt så blir de båda mer jämställda och kan samarbeta på uppdrag som egentligen är avsedda för antingen eleven eller läraren. Baserna gör sitt till att höja samhörigheten inom gruppen, och samhörigheten har gjort att spelare är mer benägna att använda gruppens färger än i City of Heroes.

City of Villains är ett riktigt bra spel, som precis som föregångaren kommer att äta upp alldeles för många sena nätter för mig. City of Heroes är aningen mer actioninriktat, medan City of Villains är aningen mer taktiskt. Jag kan tänka mig att det kommer att ha svårt att vinna spelare från sifferjonglerande World of Warcraft-spelare, och dem som är ute efter mer imperiebyggare har nog mer att vinna från till exempel EVE Online. Däremot tror jag att de som vill rollspela online har mer att hämta från City of Heroes och City of Villains.

Är det något jag saknar i City of Villains? Jo, faktiskt, men det är mest gnäll: jag saknar fortfarande långrock i kostymgeneratorn, jag skulle vilja ha de där enorma Batman- och Spawn-mantlarna, och jag saknar innerligt möjligheten till superfordon. Flygförmåga och teleportering i all ära, men X-jetplanet och Batmobilen brädar dem båda!

City of Heroes
I och med City of Villains så har City of Heroes också uppdaterats. De båda spelen har samma klient och man kopplar upp sig mot samma server. Skillnaden är bara vilken del av innehållet i spelen som man får tillgång till.

City of Heroes uppdateras regelbundet med "nummer", som om det vore en serietidning. Nummer 6 heter Along came a spider, och det lägger in pvp-zonerna (player vs player) Bloody Bay, Siren’s Call och Warburg. I dessa zoner kan hjältar försöka banka på spelarstyrda skurkar (och vice versa, om man spelar City of Villains). Det finns en del pve-uppdrag (player versus environment) som tvingar spelare att ge sig in i dessa zoner, men då är zonerna mest en sorts farlig terräng på väg till uppdragen.

I och med Along came a spider så har City of Heroes också förlänats med en ny och bättre grafikmotor och en massa smådetaljer. Bland annat så ser vatten riktigt bra ut, och det virvlar numera omkring lite skräp på gatorna också.

City of Heroes plus City of Villains
Det får bli en liten separat minirecension för kombinationen av City of Heroes och City of Villains, och den tar mest upp skillnaderna mellan att bara ha ett av spelen.

Som tidigare nämnts så kommer basbyg-gandet i City of Villains med till City of Heroes om man har båda. Då går det äntligen att bygga ett högkvarter för sin superhjälte, så att han slipper att leva på gatan. Man måste även ha City of Villains för att ens hjälte i City of Heroes ska kunna delta i anfall mot baser.

Normalt kan man bara göra åtta karaktärer per server. Skulle man äga båda ökas det totala antalet till tolv, och det spelar ingen roll om ens karaktärer är skurkar eller hjältar.

Det festligaste av allt i kombinationen är faktiskt priset. Visserligen måste man betala för båda spelen för att få dem, men därefter behöver man bara betala en månadsavgift. Att skaffa båda spelen behöver heller inte kosta så mycket – City of Heroes går att få tag på för 199 om man letar, vilket gör att båda spelen borde ligga på ca 650 kronor totalt i inköp.

City of Heroes Rollspelet
City of Heroes kommer även som rollspel från Eden Studios. Det kommer att använda Unisystemet som även används i många andra av Edens rollspel, bland annat Buffy, Angel, All Flesh Must Be Eaten och Witchcraft. Den förhandstitt som jag har provat antyder att det är ett trevligt och fungerande rollspel, som någorlunda väl skildrar dess datorspelsföregångare.

Det är lite för tidigt att säga exakt hur det fungerar, eftersom jag enbart kan titta på själva handlingssystemet och bara gissa mig till rollpersonsgenereringen, men jag tror att det kommer att få svårt att hävda sig mot Silver Age Sentinel från Guardians of Order, i alla fall vad gäller rollpersonsskapande. Däremot så tycker jag nog bättre om Unisystem som mekanism.

Text: Krister Sundelin

Sätt ditt eget betyg på City of Villains!

Totalt har 18 personer röstat.