The Movies
Lionhead Studios
Activision
449:-

Okej, jag erkänner jag är fast. Jag tycker att The Movies är ett oförskämt roligt spel, och måste lätt rodnande erkänna att arbetsmoralen varit fullständigt obefintlig i mellandagarna. Jag har ju spelat. Bara lite till. Till nästa stora prisutdelningsceremoni, tills min nya prestigefilm blivit klar, eller kanske bara tills jag fått möjlighet att ge min största stjärnskådis lite plastikkirurgi, så att han kan fortsätta stå längst fram i rampljuset ett tag till... Ursäkterna har varit många, liksom speltiden som rullat på.

Vad är då The Movies? Om vi skall tro spelutvecklaren Lionhead något så ovanligt som tre spel i ett, vilket både är sant, men ändå inte... Bygg din studio enligt känd managementmodell, gör dina egna stjärnor och håll koll på deras liv och karriärer (som en Sims light) och framför allt gör dina egna filmer. Strategispelsdelen är både väldigt rolig och väldigt frustrerande... Det är oerhört roligt att bygga upp sin egen studio och gradvis ta sig igenom filmvärldens tekniska utveckling, parallellt med alla de filmklichéer som funnits från filmens barndom till idag, allt suveränt kommenterat av en radioröst som beskriver aktuella händelser under tiden (vilka alla givetvis påverkar vilken typ av filmer publiken kan tänkas vilja se...) Samtidigt lider du efter bara tiotalet år brist på folk att anställa, inte bara på vita duken utan också till mer praktiska och nödvändiga saker som vaktmästare, byggjobbare, forskare, manusförfattare, assistenter, statister och alla de andra som gör dina filmer möjliga bakom kameran... Det här är en bugg och jag hoppas det kommer en patch – snart! Som det är nu kan hela spelet gå på tomgång under allt för lång tid, för att du har personalbrist, även om din studio är oerhört framgångsrik, med högst anseende av alla, massor av publiksuccéer och de högst rankade och bäst betalda stjärnorna.

Avslutningsvis måste jag nämna den del som lyfter spelet ytterligare ett snäpp. Möjligheten att göra egna filmer, med hjälp av de kostymer, rekvisita, inspelningssplatser och de skådespelare du har i spelet. En riktig fullträff.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på The Movies!

Totalt har 7 personer röstat.