Gun
Neversoft
Activision
Action/Äventyr
329:-

GUN är ett spel som det har talats om mycket under den senaste tiden. Framförallt är det två faktorer som bidragit till det, och det är att spel i westernmiljö är sällsynta och att man lagt mycket krut (ja, han sa det) på att ta in kända personer till att medverka i produktionen.

GUN är ett actionspel som utspelar sig i 1880-talets amerikanska western. I tredjepersons vy spelar man Colton White, en före detta jägare, numera revolverman, på jakt efter en svekfull präst som dödat den man Colton hela sitt liv trott varit hans far. Historien berättas för oss i filmade scener, så kallade cutscenes, som dyker upp mellan händelser man råkar ut för eller olika uppdrag som man ska lösa. Själva spelandet för egentligen inte handlingen framåt utan är istället perioder med intensiv action där det ofta handlar om att skjuta ner ett mycket stort antal skurkar i olika former. Det gör att berättelsen och själva spelandet inte alltid känns sammanhållen. Historien i sig är dock riktigt bra och rakt berättad med rå ton i bästa Deadwood-anda. Förutom huvudberättelsen finns även extrauppdrag som går ut på att man ska höja sina färdigheter och tjäna pengar för att uppgradera de olika vapen man får under spelets gång. De här sidouppdragen varierar från att man ska fösa kor och jaga varg till att leta upp och fånga efterlysta banditer. Det är en bra variation men sidouppdragen är ganska enkla och det känns mer som att man jagar uppgraderingar än något annat. Utöver den välskrivna historien är GUN ett arkadspel med mycket skjutande och handgemäng.

En del av förhandssnacket har varit om GUN skulle vara westerngenrens svar på Grand Theft Auto. Så är det inte. Visserligen finns det hyfsat stora områden att rida runt på men de är inte i närheten av storleken i Grand Theft Auto och dessutom är miljön i GUN ganska öde. Det finns inte heller någon större möjlighet att interagera med vare sig omgivning, människor eller föremål. Med lite utveckling av dessa delar hade man kunnat få ett spel som lockat till många fler timmars spelande än vad det blir idag. Siktar man in sig på huvuduppdraget kan man klara av spelet på runt tio timmar och ungefär det dubbla om man även spelar igenom sidouppdragen. Det kan tyckas vara lite för lite, både i jämförelse med andra spel men även med tanke på att man fått hosta upp med snudd på 400 kronor.

GUN är ett snyggt spel med, för en van spelare, enkla kontroller. Siktet är förlåtande men som vanligt på konsol kan det bli lite snurrigt när man ska använda båda de analoga spakarna samtidigt. Grafiken har man lyckats bra med. Både personer och miljö håller en god kvalitet, men är inte så detaljrika. Ljuseffekterna är bra men det bästa är explosionerna som skickar damm, spillror och en och annan kroppsdel över en stor yta på ett snyggt sätt. Det är lite irriterande att det finns en begränsad mängd olika skurkar vilket gör att det känns som om man sköt ner samma person om och om igen. Spelets kanske största tillgång är röstskådespeleriet som håller en fantastisk kvalitet. Kanske inte så konstigt med tanke på att man har tagit in skådespelare som Lance Henriksen och Kris Kristofferson. Kompletterat med ljuden från hästarnas hovar och ljudet av kulor som viner gör att miljön känns väldigt trovärdig. Som alla actionspel med lite självrespekt har också GUN sin egen "Bullet-time" funktion, det vill säga möjligheten att utföra rörelser i slow-motion. Den fungerar utmärkt och precis som Clintan kan man pricka ner ett helt gäng skurkar i ett enda svep. Lite nostalgiskt kan jag dock sakna den spänning som gick att uppleva i de filminspirerade duellerna i Red Dead Revolver. En detalj som är lite annorlunda jämfört med andra spel, och som förhöjer känslan av realism i GUN, är att många av de personer man skjuter ner inte bara ligger stilla som döda sillar utan vrider och vänder sig i svåra smärtor.

Överlag håller GUN en bra kvalitet vad gäller form, och utförande, men i vissa delar har man helt enkelt inte orkat ända fram i mål. Med mer interaktion och mer omfattande handling hade GUN kunnat bli en riktig kioskvältare. Är det ändå så att man gillar western-spel så är GUN ett bra alternativ eftersom spelet står sig bra i jämförelsen med tidigare spel i westerngenren. Gillar man inte western så kan man lika gärna välja ett annat actionspel. Det finns många att välja bland och flera av dem är snyggare och har högre spelvärde.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Gun!

Totalt har 5 personer röstat.