Chicago
World of Darkness
422
358:-

Intryck: 5     Innehåll: 3   8

En av de stora förändringarna i nystarten av White Wolfs skräckvärld World of Darkness är hur mycket enklare det är att blanda de olika spelen. Vampyrer, varulvar och magiker håller sig visserligen fortfarande helst för sig själva och misstror andra, men det finns även gott om anledningar till samarbete. Dessutom är reglerna mer enhetliga.

Med supplementet om Chicago visar White Wolf hur det hela kan gå till. Det är ett riktigt monster på över fyra hundra sidor innehållande kompletta kampanjmiljöer för alla tre skräckspelen och gott om möjligheter att låta dem möta varandra.

Boken börjar med en allmän genomgång av Chicago, både världsliga fakta och sånt som rör det övernaturliga. Det är främst här man kan hitta material som lämpar sig för den som vill spela World of Darkness som ett klassiskt skräckspel med människor i huvudrollen. Det som finns är bra men det är tyvärr alldeles för lite för att det ska kännas som ett fullgott alternativ för den typen av kampanjer. Det är synd eftersom White Wolf i övrigt gett bra möjligheter till spel med mänskliga rollpersoner.

Separat men sammanlänkat
För övernaturliga rollpersoner är det ingen som helst brist på material. Efter inledningen är boken uppdelad i tre delar, en var för Vampire, Werewolf och Mage. De följer ungefär samma stil som de tidigare områdesböckerna för respektive spel. Störst fokus ligger på detaljerade genomgångar av stadens grupperingar och dess medlemmar. De flesta är komplett beskrivna med alla spelvärden och inbördes relationer. In-sprängt i texten ligger rutor med korta äventyrsuppslag. Som vanligt gillar jag det greppet och skulle gärna sett att de var ännu fler. Som väntat beskrivs många situationer där spelen kan mötas, Chicago är en plats där interaktion utanför de normala grupperna sker oftare än vad som är normen. Varje del har dessutom ett kortare kapitel med en öppet beskriven kampanj. Det är inget enkelt och hårt styrt introäven-tyr utan en bas för längre spelande som kräver mycket jobb av spelledaren. Bra tycker jag.

Det centrala temat i vampyrdelen är att Chicagos Prins Maxwell har utfärdat ett allmänt förbud mot att skapa nya vampyrer. Det gör att det är stor efterfrågan på sådana som kommer utifrån. En nyanländ blodsugare har för ovanlighetens skull rätt stora möjligheter att direkt få stort inflytande eftersom alla grupper vill utöka sina led. Något som jag särskilt gillar är att Chicago har ett helt separat vampyrsamhälle som lever sitt eget liv i det gamla tunnelsystemet under staden. När de två möts är det upplagt för intressanta situationer och måste jag välja en så utser jag vampyrdelen till bokens bästa.

Det mest utmärkande för varulvskapitlet är hur stor plats som läggs på att beskriva flockar från de rena stammarna. Förutom det är situationen för nya varulvar motsatt den som gäller för vampyrer. Nykomlingar har svårt att hävda sig och det är inte lätt att få ett bra revir. Materialet är bra men jag tycker att det kunde finnas ett starkare övergripande tema. Känslan når inte riktigt upp i samma nivå som i boken Hunting Grounds: The Rockies.

Det politiska klimatet för stadens magiker är starkt präglat av ett det blodiga krig som rasade under åttiotalet. Ordnarna försöker nu återskapa sitt inflytande i efter krigets många dödsfall. Samtidig är alla rädda för att det fortsatta sökandet efter den legendariska artefakt som konflikten handlade om ska starta ett nytt krig. Temat är bra även om det kanske är lite väl stort fokus på den här artefakthistorien.

Omfattande och bra
Crossovers av olika typ är inte så överraskande själva poängen med Chicago. Om du bara vill köra ett av spelen utan att blanda in de andra alls är det lite poänglöst att lägga pengarna på den här boken. Däremot så kan den som främst vill spelleda en rollpersonstyp med fördel använda övrigt material för att bredda allt eftersom. Att på en gång försöka ta till sig alla 422 sidorna är hur som helst inte att rekommendera. Bättre då att börja i någon ände och sedan utöka med ytterligare en varelsetyp när det passar handlingen.

Chicago är bättre än summan av sina delar. Den utnyttjar en av de största styrkorna i nya World of Darkness och gör det på ett föredömligt sätt. Vill du ha en färdig spelmiljö och är det minsta intresserad av att blanda Vampire, Werewolf och Mage är det bara att slå till.

Sätt ditt eget betyg på Chicago!

Totalt har 7 personer röstat.
Intryck 7,43