Races of the Dragon
Dungeons & Dragons
160
270:-

I likhet med de övriga böckerna i Races of-serien innehåller Races of the Dragon utökad information om ett antal existerande D&D-folkslag, samt ett par nya. Det folkslagen har gemensamt är att de alla är, på ett eller annat vis, besläktade med drakar.

De nya folkslagen är: Dragonborn – goda humanoider som utvalts av Bahamut, plati-numdraken, att pånyttfödas i drakliknande skepnad; och spellscales – humanoider med vaga drakdrag och stort intresse av magi. De övriga boken avhandlar är halvdrakar och drakoniska varelser (som egentligen inte är ”folkslag” då de är hybrider mellan drakar och andra varelser) samt … kobolder!

Ja, du läste rätt. Kobolder är numer ett fullt spelbart folkslag. Ett jäkligt coolt folkslag. Nästan tjugo sidor handlar enbart om kobolder och deras liv och samhälle.

För varje folkslag beskrivs deras historia, hur de ser ut, hur de beter sig, hur de lever, hur de utövar sin religion, hur deras samhällen ser ut, etc. Varje kapitel avlutas med hur man skapar en rollperson. Precis som i övriga Races of-böcker finns även avsnitt med feats, prestige classes, besvärjelser, utrustning och magiska föremål särskilt anpassade för de folk boken behandlar. Vidare finns äventyrsuppslag och särskilda platser som beskrivna i anslutning till de olika folkslagen. Races of the Dragon har förstås ett högt produktionsvärde, men ändå tycker jag den saknar något. Både dragonborn och spellscales känns platta och inte särskilt spännande. Halvdrakar och drakoniska varelser är betydligt mer intressanta eftersom de ger möjlighet att skapa otroligt bisarra och sköna varelser. Celestial silver half-dragon tauric gnome någon? Ett kapitel som verkligen glimrar till, är det om kobolder. Om du redan nu gillar kobolder kommer du definitivt att älska dem när du läst denna bok.

Vem är då Races of the Dragon till för? Mja … den som tycker att halvdrakar är det bästa sedan GB-sandwich kommer förstås att gilla den. Och så vi med kobold-fetisch.

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på Races of the Dragon!