Thalamur
Neogames
Eon
112
199:-

Thalamur är den första modulen till Eon på över ett år. På 112 sidor beskrivs landet Thalamur ingående. Ett imponerande antal olika företeelser skildras, och på sina ställen kan man nog tycka att lite mer detaljer inte hade varit fel. Historiekapitlet är t ex bara fem sidor långt, men lyckas ändå vara relativt heltäckande. Ämnen som krigsmakt, politik, geografi och arkitektur beskrivs översiktligt. De nio ätterna beskrivs i detalj, liksom provinserna och städerna.

Regelinslagen är få. Det rör sig främst om anpassning av reglerna för att skapa en rollperson, samt ett mindre antal ganska omotiverade nya vapen. Det många tycker är det mest intressanta är det som får Thalamur att sticka ut bland Mundanas nationer. Först finns ett kort kapitel om Rakhori, den hemliga polisen, som hade kunnat vara längre och mer utförligt. Speciellt avsnittet om hur man spelar en Rakhori-rollperson känns väl kortfattat. Sist i boken finns ett långt hemlighetskapitel, fullmatat med uppslag och idéer för spelledaren. Ett antal intressanta platser skildras mer eller mindre detaljerat, och många åtföljs av ett gäng äventyrsförslag. Sådant hade jag gärna sett mer av. Diverse organisationer och kraftfulla personer i Thalamurs styrande skikt beskrivs också. Synd är dock att det avslutande avsnittet ”Att spela i Thalamur” bara är en halvsida långt.

Framsidesbilden är ganska tråkig, intetsägande, och otrevligt suddig. Merparten av bilderna är dock ganska snygga. Layouten är som den brukar vara när det gäller Eon-böcker, och börjar kännas ganska trött vid det här laget. Typografin kan man däremot inte klaga på, utom det märkliga valet att inte ha några avstavningar. Språket är kanske något torrt ibland, och stämningstexterna funkar åtminstone inte för mig, men på det hela taget är det inget problem.

Sammantaget är Thalamur en fullmatad modul som ger en inträngande beskrivning av landet med många äventyrsuppslag och goda idéer.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Thalamur!