Sanctum and Sigil
Mage the Awakening
160
238:-

Intryck: 4     Innehåll: 7   11

Sanctum and Sigil har ett lite underligt sammansatt innehåll. Det första och sista kapitlet fokuserar explicit på politik mellan de uppvaknade magikerna. Det första ger en detaljerad men ganska torr och långrandig genomgång av hur ett cabal, en liten sammanslutning av magiker, är organiserat och vilka regler och lagar som gäller för dess relationer till andra grupper och det styran-de consiliet. Det sista handlar om hur man spelleder politiska kampanjer och innehåller även ett antal färdiga exempel som går att infoga i din egen kampanj. Det är bokens bästa sektion och exemplen är riktigt inspirerande, med ett uppslag till en politisk kampanj och tre detaljerat beskrivna grupper.

De andra två kapitlen känns nästan helt orelaterade till bokens huvudtema. I kapitel två behandlas magikerns sanctum, den plats där denne drar sig tillbaka, ofta med sitt cabal, för att i avskildhet utöva sin magi. Det är ganska matnyttigt och innehåller även information om hallows och ley lines. Tyvärr dras även det här kapitlet med ett torrt och oinspirerande upplägg.

Kapitel tre ger en lagom detaljerad genomgång av två av atlantismagikernas fiender, Seers of the Throne och Banishers. Det är precis lagom mycket information för den som vill använda dem i sin kampanj. Tyvärr följer också det här kapitlet bokens tradition av skiftande kvalité, avsnittet om Bansihers är helt ok men det om Seers var nästan sövande. Inte direkt dåligt men klart oinspirerande. Om det inte framgått redan så tycker jag att det finns en hel del bra i den här boken medan annat är tråkigt om än fortfarande informativt. Vill du spela en kampanj där politik är ett viktigt inslag så är det inte så farligt att vissa delar är oinspirerande eftersom det rent faktamässigt inte är något fel på dem. Om du bara vill ha mer bakgrundsmaterial till Mage i största allmänhet är der högst tveksamt om Sanctum and Sigil är värd sitt pris.

Sätt ditt eget betyg på Sanctum and Sigil!

Intryck 4
Innehåll 3,5