Prince of the City
2-5
120 minuter+
368:-

White Wolf har arbetat på ett brädspel om sina vampyrer i flera år. Nu är resultatet äntligen klart i form av Prince of the City, där mäktiga vampyrer ur rollspelet Vampire: The Requiems spelvärld drabbar samman i en kamp om herraväldet över staden.

Det första man slås av är hur vackert spelet är. Boxen är stor och smakfullt designad. Varje spelare får en individuellt skulpterad vampyrfigur i plast. Spelplanen är stämningsfullt formgiven och korten av bra kvalitet. Man känner att man fått valuta för pengarna på det materiella planet.

Spelplanen är ett hexagonmönster där varje ruta representerar en stadsdel. Vampyrerna flyttas runt på planen och försöker få kontroll över så stort område som möjligt. Detta görs genom att utmana varandra, besegra olika yttre hot mot vampyrsamhället och främst genom att öka sin influens över stadsdelarna. Den som har kontroll över störst område och har högst personlig prestige när sista rundan är slut vinner och blir prins över staden. För att komma så långt krävs det både tur, strategiskt tänkande och en stor portion diplomati.

Spelet har påståtts vara designat enligt den tyska traditionen men det är inget som märks. Reglerna är ganska komplicerade och består av ett flertal helt olika mekanismer som måste läras in separat. Därefter modifieras det hela av massor av kort och specialförmågor. Lägg till detta en speltid på minst två timmar och du får något som har mer gemensamt med klassiska amerikanska spel som Illuminati och Junta än Settlers och Carcassonne.

Temat från Vampire: The Requiem är överfört på ett godkänt sätt. Den vampyr man spelar tillhör en av de fem klanerna och disciplinerna har implementerats som specialförmågor. Termer från rollspelet används där det är lämpligt vilket ibland är lite komplicerat för den som inte är insatt men gör mycket för stämningen. Något som requiem-veteraner kan störa sig på är att det inte finns några covenants i brädspelet, vilket troligen beror på att klanerna är lättare att ta till sig för den som inte spelat Vampire förut.

Hur kul är då Prince of the City? Jag tycker det är bra utan att vara fantastiskt på något sätt. För att uppskatta det full ut krävs det att man som jag orkar sätta sig in den här typen av lite spretiga och starkt tematiska spel. Det är inget för den som kräver strömlinjeformade och eleganta spel av tysk typ. Det är också värt att nämna att tur spelar en ganska stor roll och att diplomati och förräderi är viktiga element. Har du inget emot detta och föredrar lite längre och mer komplicerade spel med massor av kort och specialförmågor så kommer du troligen att gilla Prince of the City. Är du redan intresserad av Vampire: The Requiem så ökar naturligtvis chansen för att det ska falla dig i smaken ytterligare.

Sätt ditt eget betyg på Prince of the City!

Innehåll 10
Sammanlagt betyg 17