Blue Moon
2
199:-

Intryck: 8     Innehåll: 2   10

Blue Moon, även känt som Blue Moon Basic Set, är ett mycket snyggt och välproducerat kortspel för två personer – men tyvärr väldigt platt och enformigt. Märkligt nog har detta spel vunnit utmärkelser, och jag undrar verkligen hur illa det stod till med de övriga nominerade produkterna.

I lådan finns två kortlekar på vardera 30 kort, en spelplan, en regelbok och tre drak-figurer. På lådan står det A complete duelling card game, något som bara kan anses vara sant i den allra mest bokstavliga av tolkningar. Det är visserligen ett duellbaserat kortspel, ungefär som Pokémon, men ”komplett” skulle jag inte kalla det. Kortfattat kan man beskriva det som ett mycket simpelt samlarkortspel, fast utan samlarkort. ”Nödtorftigt” är inte att överdriva.

Det är uppenbart att tillverkaren har lagt stora resurser på den grafiska utformningen, och både de lyxigt tjocka korten och den medföljande regelboken är tryckta i generös fyrfärg. För ovanlighetens skull håller även själva illustrationerna bästa kvalitet, och det märks att konstnärerna har arbetat efter noggranna riktlinjer för att producera ett spel som ser enhetligt, tjusigt och professionellt ut.

Dessutom är regelboken föredömligt tydlig och välskriven, komplett med belysande spelexempel och regler för både ”basic”- och ”advanced”-versioner av spelet. En pedagogisk egenhet är att all regeltext som står tryckt på korten är formulerad så att den som lägger kortet ska läsa upp det för sin motståndare, t ex ”I may now draw five cards.”, varpå man följer instruktionen (i det här fallet genom att dra fem kort).

Spelet består i princip av att spelarna turas om att lägga ut ett ”Character”-kort och eventuella ”Support”- eller ”Booster”-kort, för att presentera den högsta summan av två värden (”Fire” eller ”Earth”). Den som vinner striden (”the fight”) lockar till sig en eller flera av de tre bjärta drakarna, och den som samlat alla tre plus en sista (osynlig?) drake vinner. Variationerna från detta grundmönster är små. Högst siffra vinner helt enkelt, och möjligheten till taktiskt spel är därför minimal. Resultatet blir, tyvärr, en gäspning för mig som föredrar spel av något högre komplexitet än Vändtia.

Den påtagliga bristen på intressanta avvikelser eller ”kryddor” i Blue Moon framstår som svårbegriplig, då det är fullt av snygga detaljer som av någon anledning inte utnyttjas i spelet:

• Regelbokens har en kort introduktion till Blue Moons ”fantastiska värld” och de politiska omständigheter som leder till att spelarna måste slåss mot varandra. Där står att att kungen är död, att guden ”Blue Moon” försvunnit, att av alla gudar finns endast de tre elementardrakarna kvar, och att de två tronpretendenterna måste kämpa om drakarnas gunst genom att slåss mot varandra via var sitt utvalt folkslag. I spelet finns sedan inga vidare referenser till Blue Moon, de två tronpretendenterna, vilka element som drakarna företräder, eller vilken koppling de olika folkslagen har till konflikten.
  • Spelplanens funktion är helt kosmetisk, eftersom dess enda uppgift är att visa var på bordet olika kort ska spelas.
  • De tre drakarna har olika färger. Detta saknar funktion i spelet.
  • Båda spelarna måste lägga ut en ledare innan spelet börjar. Detta är en särskilt typ av kort som är snyggt, bär ett pråligt namn – och inte gör något mer alls.
Till spelets försvar ska sägas att det är märkt ”från 12 år”, och jag skulle nog säga att det är bäst lämpat för just barn eller yngre tonåringar som inte orkar lära sig reglerna i ett riktigt samlarkortspel. Som ersättning för en hundörad pokerkortlek på en skolrast funkar det säkert, men inte mer.

Tilläggas bör även att spelet är möjligt att utöka med ett antal expansionsset – de två folkslag som följer med grundspelet (Hoax och Vulca) är inte de enda, och för den tyska originalversionen av spelet finns även en regelexpansion som eventuellt kan hjälpa till att göra spelet mer intressant.

Text: David Bergkvist

Sätt ditt eget betyg på Blue Moon!

Totalt har 4 personer röstat.