Junta!
West End Games
2-7
240 minuter
378:-

Välkommen till den natursköna ön la Republica de los Bananas, där cikadornas lugnande ljud konkurrerar med automateld i nattatmosfären. Bönderna är fattiga, den intellektuella klassen förtryckt och medelklassen nästan utplånad. Luften är tung av fukt, insekter och det överhängande hotet om revolution.

Precis som Gert Fylking brukar utbrista, då någon obskyr och för den stora massan okänd författare tillkännages som Nobel-prisvinnare, kände också jag när denna nyutgåva av favoritspelet Junta! dök upp i händerna på mig – äntligen! Till skillnad från nämnd Fylking är min känsla däremot inte ironisk, för detta är ett riktigt bra spel som jag är uppriktigt glad att se på marknaden igen.

Junta! är till för upp till sju spelare, och kommer bäst till sin rätt när man lyckats samla ihop minst fyra sluga revolutionära kamrater. Varje spelare tar hand om en familjeätt, med vilken man försöker förskingra så mycket pengar som möjligt av det ”bistånd” som årligen skickas till presidenten från någon global supermakt.

Presidenten har det prestigefyllda uppdraget att ge sina medspelare de olika ämbetena som finns på ön i form av armégeneraler, flygvapenchef och amiral, samt den alltid lika efterfrågade posten som chef över säkerhetspolisen.

Efter detta är det dags för budget, där de åtta sedlarna med valörerna 1 till 3 ska fördelas bland presidenten och övriga ämbeten, en aktivitet som brukar kunna bjuda på mycket diplomati och kohandling. Genom inflytelserika kontakter på ön, till exempel studenter och kyrka, kan de olika familjerna, det vill säga spelarna, godkänna eller fälla budgeten och ge möjlighet till kupp, där rebeller ställs mot presidenttrogna styrkor för att försöka ge sig själva så stora förutsättningar för förskingring som möjligt efter kuppen.

Skulle någon spelare bli för mäktig går det dessutom alltid att ta till lite mer drastiska metoder i form av lönnmördare, eller att ta hjälp av säkerhetspolisen för att så att säga städa bort problemet.

Även om spelidén ger upphov till en mängd roliga spelomgångar och bjuder på en hel del stämning, så är de engelska reglerna ganska röriga och otydliga. Och för att få igång det rävspel som gör Junta! till en upplevelse utöver det vanliga krävs minst fyra spelare, men helst ska sju pengahungriga spelare samlas. Omgångar med två eller tre spelare rekommenderas inte alls, då de begränsade reglerna helt förändrar spelet till att starta revolution varje omgång utan att ens behöva fundera på konsekvenserna.

Vad skiljer då nyutgåvan från till exempel varianten från 1985? Det första som slår mig är givetvis den grafiska stilen. West End Games har gett Junta! en ansiktslyftning, och gjort samtliga kort i fyrfärg och dessutom släppt dessa på bättre papper. Man har dock inte lagt ner tillräckligt med resurser på att snygga till korten. Nya bilder är den enda nämnvärda förändringen, och texterna på korten känns knappt korrekturlästa vilket gör mig lite besviken. Alla brickor med bland annat trupper och positioner är dessutom både svåra att trycka ut ur schablonerna utan att skada hörnen och är tryckta på ett i användningshänseende mindre effektivt sett, då man istället för att använda vändbara brickor (som i varianten från 1985) nu har flera brickor för samma sak, något som ger ett ganska slarvigt intryck.

Junta! är, trots att ”förbättringarna” från förra utgåvan stannat vid färgläggning, ett mycket roligt spel. Gillar du och dina vänner intriger, förhandlingar, korruptionsfrämjande lögner och ett litet mått av taktik så behöver du inte leta längre – Junta! är tillbaka! Gå direkt till din butik och köp. Viva el Presidente! I alla fall så länge du tjänar på det…

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Junta!!

Totalt har 41 personer röstat.