Zomies!!! Midevil
Twilight Creations Inc
2-6
228:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Trots boxens ringa storlek väger det en del. Lådan är så full att det är svårt att stänga den igen. 100 skelett i tre färger, 50 människor, 6 spelpjäser, 2 tärningar, 50 kort och 30 spelbrickor slåss om utrymmet.

Spelet är löst baserat på Zombies, har man spelat det känner man igen sig. Spelarna i MidEvil har förflyttats tillbaka i tiden och enda sättet att komma tillbaka, och därmed vinna spelet, är att hitta boken Necronomicon och ta den till altaret. Boken finns på kyrkogården och vägen dit är kantad av enorma skeletthorder som du måste slå dig igenom, med eller utan diverse vapen. (Hörde jag någon säga Army of Darkness?) Tre av spelpjäserna är i samma färg som skeletten vilket gör dem svåra att hitta på spelplanen som oftast är belamrad med skelett.

Reglerna till spelet är föredömligt korta men kan vara lite svåra att hitta detaljer i. Det uppstår ofta frågor i spelet som inte förklaras i reglerna och man får försöka tillämpa ”logik” på problemen alternativt slå en tärning för att välja vems tolkning som ska gälla. Jag rekommenderar att man läser spelets FAQ på Twilights webbsida samt ögnar igenom deras forum för att hitta lösningar på situationer som uppstår. Ni kommer att hamna i dem oavsett vad ni tror.

Spelplanen byggs upp dynamiskt under spelet vilket ger lite variation mellan spelomgångarna Men då kyrkogårdsbrickan ligger slumpvist inblandad kan spelet ta slut nästan direkt eller att spelarna är så långt ifrån varandra när den hittas att de har svårt för att göra något åt situationen.

Är man i rätt stämning kan spelet vara underhållande men efter ett tag känns det enformigt. Är man många spelare kan det ta lång tid innan det är ens tur igen då antalet tärningsslag som utförs på en spelarrunda lätt springer iväg. Men, precis som med Zombies, blir spelet en pärla när man skapar scenarion och hemmasnickrade regler. Jag hoppas spelet får en lika bra supportsida som Zombies och jag ser fram emot regler som kombinerar de båda spelen.

Text: Peter Hansson

Sätt ditt eget betyg på Zomies!!! Midevil!

Totalt har 4 personer röstat.