High Stakes Drifter
WizKids Games
2-8
100:- för Starters
35:- för Boosters

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Det var med stor förväntan jag testade High Stakes Drifter. Jag är svag för Vilda Västern eran och har ett gott öga till WizKidz Games, som jag ser som något av de okrönta kungarna av märkliga nya samlarspel av olika slag. Kombinationen kändes följdaktligen lovande, någonting att se fram emot.

Lika entusiastisk känner jag mig inte efter att ha tittat närmare på spelet och spelat det. Det ser rätt bra ut, med sandfärgade kort och bruntonade gamla foton. Samma gamla foton som finns överallt för den som är det minsta intresserad av genren, vilket i mina ögon ger ett lite snålt och billigt intryck, även om genomförandet är bra.

Grundtanken är att varje spelare har snubbar (dudes) som hon spelar ut i saloo-nen (på bordet framför sig). Snubbarna kan sedan förses med pryttlar (gear) och så småningom även rikedomar(fortune) – allt för att öka deras värden. Sedan utmanar man varandra på duell, där man slår vad om utgången i flera steg, där allt kan förändras allt eftersom olika kort spelas ut/visas.

Det bästa sättet att försöka beskriva spelet är som en blandning mellan poker och Magic. Det är ett udda koncept, men med stora möjligheter med tanke på hur hett poker är för närvarande. Kunde man få en stor del av dem att dessutom gå över till ett samlarkortspel finns mycket att vinna. Tyvärr tror jag dock inte att High Stakes Drifter är spelet som kan lyckas med det.

Visst, det finns inslag som är som gjorda för pokerspelare, t ex att det ingår små fula pappengar, som i utformningen bara får en att tänka på pokerchips och att det borde spelas med det där setet med marker som många fick i julas. Figurernas olika värden anges också med hjälp av kända spelkortsymboler, där hjärter står för kostnad, spader smarthet, ruter skicklighet och klöver tur. Att sedan själva grundtanken vilar på budgivning, med möjlighet att bluffa gör inte likheterna mindre. Men. Det lyfter inte riktigt. För att det skall bli riktigt roligt måste man vara många vid spelbordet och alla måste ha byggt sin egen lek. Är man bara två, tre stycken blir det tyvärr rätt tråkigt. text: tove gillbring

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på High Stakes Drifter!

Intryck 5