Infinite Armies
BTRC
2
10-40 minuter
80:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Styrkan hos samlarkortspelen är den variationsrikedom som uppstår genom att man kan bygga så många olika lekar. Samtidigt skräms många bort av att behöva köpa massor av boosters för att kunna spela på samma villkor som motståndaren. Infinite Armies från det lilla enmansföretaget Blacksburg Tactical Reseach Center eliminerar det problemet genom att spelaren själv får designa sina kort, direkt i en interaktiv pdf-fil.

Sten-sax-påse
Spelet är främst avsätt att representera en strid mellan två arméer av modernt eller futuristiskt snitt, men det går att använda i stort sätt vilket tema som helst. I grunden finns ett stridssystem med fyra egenskaper för varje enhet: attack, defense, move och hits. De är graderade genom det antal symboler enheten har, där symbolerna kan vara sten, sax eller påse. Vid strid jämför man anfallarens symboler för attack med försvararens symboler för defense, från vänster till höger. Varje gång en enhet vinner så förlorar motståndaren ett poäng från sina hits, som alltid är graderad i stensymboler. För att variera det hela ytterligare kan en enhet ha en specialförmåga.

Under en runda får spelaren utföra fyra handlingar, som kan vara att ta in mer resurser, betala resurser för att spela en enhet, eller flytta/attackera med en enhet. Förflyttningen utförs på en spelplan man byggt upp med nedvända kort innan man börjar spela. Vinner gör den som antingen drar slut på motståndarens kort genom att hålla hans landområde, eller förstör hans hembas.

Nyskapande format
Det som är revolutionerande med Infinite Armies är att hela produkten är elektroniskt, i form av en nerladdningsbar och interaktiv pdf-fil. Genom att peka och klicka sätter man ut symboler och specialförmågor på sina kort. Kostnaden för kortet och hela leken uppdateras automatiskt. Dessutom får man välja både bakgrund och illustration på sina kort. Det följer med en uppsättning bilder föreställande modern militär, men den som vill ha mer kan antingen leta själv på Internet eller köpa extra set med korrekt formaterade bilder från tillverkaren. Vill du göra en lek med Star Wars-tema går det utmärkt och det enda som hindrar en fantasyarmé är lite opassande namn på specialförmågorna. När du är nöjd med din kreation är det bara att skriva ut, klippa isär och stoppa korten i plastfickor. Det är bäst att använda några gamla samlarkort för att staga upp det hela, och det är en fördel att ha färgskrivare.

Tyvärr har det sina begränsningar att an-vända en pdf-fil för designen. Systemet för att spara och ladda sina alster är onödigt krångligt. Jag tror det hade varit bättre att skapa ett helt eget program för kortdesignen, istället för scriptspråket i pdf.

Bristande balans
Hur roligt är då själva spelet? Precis som med många andra kortspel finns det stora möjligheter till strategi och taktik, trots att reglerna är ganska simpla. Det gäller att ha koll på exakt hur bra dina enheter klarar sig mot motståndarens, allt beroende på vilken kombination av symboler de har. Så länge både spelarna gjort lekar avsedda att fungera bra mot varandra är allt frid och fröjd, men tyvärr var inte spelet när jag testade det balanserat ifall man försöker optimera sin lek fullt ut. Designern har insett detta problem och har uppdaterat reglerna men jag har inte hunnit testa hur mycket bättre balansen blivit. Den som köper spelet kommer att kunna ladda ner alla framtida uppdateringar gratis. En av de största poängerna med formatet är att kunna finjustera sin lek för maximal effektivitet, så det är bara att hoppas på att reglerna balanseras ordentligt.

Infinite Armies är prisvärt, bygger på en bra idé och är roligt att spela. Förhoppningsvis kommer balansen att ordnas till en acceptabel nivå. För att du ska få ut det mesta av spelet krävs det att du lockas av att designa egna arméer. Om inte det känns särskilt tilltalande finns det andra spel som är bättre. text: jonas barkå

Sätt ditt eget betyg på Infinite Armies!

Intryck 5
Innehåll 5