Hearts of Iron II Doomsday
199:-

Doomsday är en fristående expansion till Hearts of Iron II där originalspelet ingår. Eftersom Hearts of Iron II presenterats tidigare i Fenix inriktar sig denna recension på den nya delen av spelet.

General Patton gjorde ett omdiskuterat uttalande som antydde, att nu när tyskarna var slagna så var det lika bra att fortsätta mot ryssarna. I verkligheten blev det som bekant ingenting av med det, men sådana tankegångar har fått många skrivbordsgeneraler att spekulera i en fortsättning på Andra världskriget. Och det är här Doomsday kliver in i ett försök att få ordning på och exploatera dessa spekulationer. Huvudscenariot tar sin början vid Andra världskrigets slut och pågår som längst fram till slutet av 1953.

Som vanligt kan du som spelare fritt välja vilken nation du kontrollerar. Maktbalansen har naturligtvis skiftat – Tyskland, Italien och Japan är inte längre så intressanta, slagna som de är. USA och Sovjet är gigan-terna på banan, men det hindrar inte mind-re nationer från att få betydelse i maktspelet. Ta Sverige till exempel som förskonats från kriget, och som i verkligheten hade Europas femte största armé vid krigsslutet… visst, fortfarande små, men med rätt allians och en tillräckligt maktgalen spelare bakom spakarna…? Möjligheter finns i mängder att påverka händelseförloppet, precis som brukligt i denna typ av spel.

Andra nyheter är att teknologiträden förändrats, vilket såklart är en nödvändighet då det utspelar sig senare. Till exempel kommer helikoptern in i bilden, liksom taktiska kärnvapen och nya doktriner. Man har även infört betydelsen av en underrättelsetjänst, helt i linje med ”det kalla kriget”, som kan användas till bland annat industrispionage, finansiera kupper och utföra lönnmord. Ett nödvändigt komplement för att inte allt alltid ska utmynna i ett förödande storskaligt krig.

Med på skivan kommer också en scenarieeditor där du kan skapa nya scenarier och kampanjer, liksom att editera redan befintliga. Detta verktyg kan säkert komma till nytta eftersom det ger ytterligare djup och bredd till ett spel som redan nästan har oöverskådliga möjligheter. Med den kan man till exempel omsätta funderingen – ”Tänk om Sverige hade haft olja samt dubbelt så stor industrikapacitet?” Inget för alla kanske, men jag roas av sådana experiment.

Hearts of Iron II: Doomsday är ett spel som är väldigt komplext med massor av saker som påverkar händelseförloppet, varför AI:n har sina brister. Är man en spelare som till varje pris vill ”knäcka datorn” genom att exploatera de svagheter man hittar, så tröttnar man nog ganska snart. Personligen har jag svårt att se någon tjusning i den typen av spelande… kom att tänka på en snubbe på ett Baldurs Gate-forum, som upptäckt att han kunde slå ihjäl en vakt, ta hans rustning och sälja den, och när han kom ut igen stod vakten där igen, varpå han kunde göra om proceduren. Han hade gjort det i flera timmar och ”tjänat massor med pengar!” Trist? Väljer man att spela Doomsday utan sådana strävanden, så klarar AI:n att bjuda på både motstånd och överraskningar.

Är det kul? Gillade man Hearts of Iron II så gillar man även Doomsday, men frågan är om det är tillräckligt mycket nytt för att motivera ett köp om man redan har Hearts of Iron II? För min egen del, som då och då får ett sug efter att spela Hearts of Iron med en ny infallsvinkel, så tycker jag att de nya möjligheterna motiverar ett köp. Det är den fortsättning många önskat sig. En del Hearts of Iron-spelare har tagit bort tidsbegränsningen för att kunna fortsätta kriget lite längre, men eftersom inte AI:n varit anpassad för det har resultatet blivit lite si och så, och framförallt inte särskilt realistiskt. Med Doomsday blir det självklart långt bättre. Men om man däremot lagt Hearts of Iron II åt sidan, helt enkelt för att man tröttnat på konceptet, så tror jag inte att expansionen tillför tillräckligt för att ge känslan av ett helt nytt spel.

Text: Mikael Hermansson

Sätt ditt eget betyg på Hearts of Iron II Doomsday!

Totalt har 29 personer röstat.