Har du drabbats av piratfeber ännu? 2004 lanserade Wizkids Pirates of the Spanish Main som blev en succé. Det dröjde inte länge innan expansionen Pirates of the Crimson Coast kom och i juni 2005 släpptes Pirates of the Revolution. Om du har den minsta samlarnerv, gillar spel som är enkla att lära sig och snabba att spela, är svag för söta figurer och gillar att opta rollpersoner eller figurlag är det här ett spel du måste testa!
Pirates är ett samlarfigurspel. Det finns inga separata grundregler, utan varje paket innehåller ett komplett spel – åtminstone om man nöjer sig med en snabbspelsvariant och inte bryr sig så mycket om balans. Varje paket innehåller regler, tärning, två skepp, en ö, skatter och ofta besättning av något slag. Skeppen kan dock variera väldigt, både vad gäller storlek och poängkostnad så har man bara de två båtarna från ett paket att spela med kan urvalet i sig bli allt för utslagsgivande.
Samtidigt är skeppen spelets styrka. De är tryckta i fyrfärg på stansad plast, så att man lätt kan trycka ut de enskilda delarna innan man sätter ihop dem. Denna modell av skeppet visualiserar sedan på ett tydligt sätt vissa grundvärden hos din figur. Många master innebär att det är svårare att skjuta ner skeppet – varje träff motståndaren får in innebär att du måste plocka bor en mast. När alla master är borta är båten ett flytande vrak, men kan ännu räddas. Ytterligare en träff innebär dock att vraket sjunker till botten. Masterna anger också hur många kanoner skeppet har (kvar). Olika typer av skepp ser olika ut, har olika typer av segel och fungerar olika. Skonare och galärer är mer manöverbara. Största svagheten med konstruktionen är att masterna tas av och sätts på så ofta vid flitigt spel att de riskerar att gå sönder.
Avstånd har lösts på ett smidigt sätt – genom att använda något av korten i paketet. En kortsida kallas S (från engelskans short) och långsidan L. Kanonernas räckvidd varierar mellan de två och skeppens förflyttning är S, L eller en kombination.
Alla skepp har sina fördelar, allt från låg poängkostnad till att de är snabba, har mycket lastutrymme, är tungt bestyckade, är träffsäkra eller har någon specialförmåga. Genom att fylla dina skepp med besättning ger du dem extra förmågor, vilket kan bli avgörande för att hinna först till en skatt eller skjuta din motståndare innan han skjuter dig. Samtidigt innebär det att du har mindre utrymme att transportera skatter i... Båda expansionerna har dessutom inneburit att nya typer av skepp och besättningar har tillkommit, för att ytterligare öka möjligheterna att hitta roliga kombinationer, t.ex. är det först i Revolution man kan sätta fiendeskepp i brand.
Vad går då spelet ut på? Bygg ihop en flotta av ett i förväg överenskommet antal poäng (de som rekommenderas är i minsta laget), samla skatter och/eller sänk motståndarnas skepp.
Reglerna är föredömligt enkla och uppmanar till ett snabbt spel där flera spelare kan delta. Det finns fem olika sidor – engelsmän, spanjorer och pirater i grundspelet. I Crimson Coast tillkommer fransmän och en ensam amerikan. Först i Revolution kommer amerikanerna stort. De båda expansionerna innehåller nya regler som adderar ytterligare element till grundreglerna, samtidigt som grunderna är så intuitiva att det är lätt att konstruera egna extraregler för att få den detaljrikedom och svårighetsgrad man vill ha på spelet.
De olika utgåvorna får lite olika betyg... Originalet får högst betyg. Här är idén ny och fräsch och variationen stor. Crimson Coast lider av alltför mörka illustrationer och att nyheten fort bara finns i ett utförande per nation. Revolution ser bättre ut och här känns det som om flera regler hunnit mogna, även om tidsepoker nu blandas vilt.
Text:
Tove Gillbring
|