Take Command 2nd Manassas
Mad Minute Games
399:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Innan jag ens börjar är det lika bra att erkänna.... Jag är gillar strategispel i allmänhet, och har en svaghet för Inbördeskrigsspel i synnerhet. Det gör att jag känner mig vänligt inställd till de två eldsjälarna på Mad Minute Games redan från början. Då ingen annan längre vill satsa på denna obskyra genre, då den inte varit tillräckligt lönsam, har de arbetat kvällar, nätter och helger under drygt fyra år. Resultatet blev förra årets lågbudget uppstickare Take Command Bull Run, som drog hem ett gäng utmärkelser i slutet på året. Trots det släpps ingen nyutgåva, då deras förra utgivare tyckte de var för små. Istället har de inlett ett samarbete med Paradox Interactive och nu kommer det ännu bättre spelet Take Command 2nd Manassas. För er som inte är lika stora fantaster av denna era kan jag avslöja att det innebär att de kunnat använda exakt samma kartor – om man kallar slaget för Bull Run eller Manassas beror helt och hållet på vilken sida av konflikten man står (sydstatarna säger Manassas, nordstatarna Bull Run).

Kartorna är för övrigt en av de riktigt stora fördelarna med Take Command 2nd Manassas. Här erbjuds stora, historiskt korrekta kartor över området. Grafiken har blivit upp-hottad från förra årets Take Command Bull Run, och man kan till exempel urskilja vilka grödor som odlas på olika fält – långt ifrån nödvändigt, men rätt charmigt. Trots det är den fortfarande inte på något vis särklassig, det är väl en av nackdelarna med att komma från en så förhållandevis liten studio.

Överlag måste jag säga att jag imponeras av den detaljrikedom som lagts ner på att få alla små detaljer rätt och historiskt korrekta. Det märks att det är ett spel gjort av entusiaster, där utvecklarna lagt ner mer arbete än nöden kräver, vilket ger ett extra djup och extra värde. Befälsstrukturen är oerhört viktig i Take Command 2nd Manassas. Ingenting sker omedelbart bara för att du som spelare har perfekt överblick över spelplanen. Tvärtom. Vill du ge dina underordnade order, till exempel om avancemang eller reträtt? Skicka en kurir. Kommer de att göra som du vill? Det är inte alls säkert. De kan välja att inte lyda order, men än mer avgörande är om kuriren med dina order över huvudtaget kommer fram, eller om han blir skjuten på vägen. Eller när han gör det. Har du skickat iväg en förhastad order kan du få ångra den bittert, när dina mannar lyder en order du önskar att du aldrig delat ut. Kurirerna är en av spelets stora fördelar, då de på ett bra sätt illustrerar trögheten i systemet, samtidigt som de erbjuder en elak möjlighet att lamslå din fiende. Genom att försöka ligga i bakhåll för hans kurirer kan du få mot-ståndarens armé att bli mer trög och orörlig än din egen.

Befälsstrukturen utnyttjas även på ett bra sätt till att ge dig som spelare flera olika möjligheter. Du kan nämligen välja exakt på vilken nivå du vill styra spelet. Vill du vara den högste befälhavaren med full koll på och ansvar för hela slagfältet, eller föredrar du att lyda order uppifrån och ta striden mer direkt med dina män? Du kan naturligtvis välja att inte lyda order också, eller faktiskt inte kunna om dina män är alltför trötta och sönderskjutna. Variationsrikedomen som skapas av att kunna spela flera olika nivåer i befälsstrukturen gör att behållningen av att spela om Take Command 2nd Manassas ökar mångfalt, då de olika perspektiven ger olika spelupplevelser och känsla för slaget.

Det sista jag vill ta upp som är riktigt, riktigt bra är AI:n, vilket väl får sägas vara det viktigaste i ett strategispel. Här har Mad Minute Games lyckats riktigt bra. Jag tycker också om möjligheten att länka scenarion, där det gäller att du är rädd om dina män idag, för du behöver dem imorgon också...

Tyvärr saknar spelet en multiplayerfunktion, samtidigt som det är så bra och välgjort att man inser hur bra det skulle ha kunnat bli. Det är en expansion att se fram emot.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Take Command 2nd Manassas!