Galactic Civilization II
Stardock
399:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Så har årets kanske mest efterlängtade spel bland alla oss rymdstrateger äntligen anlänt. Väntan har varit lång och länge såg det ut som om ingen skulle våga satsa på den turordnings baserade rymdstrategin. Frågan är nu om Galactic Civilizations II är tillräckligt bra så att man äntligen kan lägga Master of Orion II från 1996 på hyllan. Svaret är helt klart ja. Galactic Civilizations II har tagit det som gjorde MOO II till en klassiker och anpassat det till 2006.

Vad har då hänt med genren under dessa 10 år? Spelmässigt har det lyckligtvis inte skett några stora förändringar. Det är fortfarande samma grundkoncept att bli härskare över hela galaxen. Detta görs genom att kolonisera planeter, utveckla nya teknologier, bedriva intergalaktisk diplomati och utkämpa stora rymdstrider. Möjligheterna hur man väljer att erövra galaxen har dock blivit fler. I Galactic Civilizations II kan man nu vinna på fyra olika sätt. Det mest brutala är att erövra alla planeter med våld. Är man däremot mer fredligt lagd kan man bilda en allians och på så sätt få kontroll över hela galaxen. Man kan också uppnå galaktisk dominans genom att ha den mest kulturellt inflytelserika civilisationen. Slutligen kan man även vinna genom att man forskar fram den ultimata teknologin. Dessa fyra sätt möjliggör för distinkt olika spelstilar beroende på vad som passar en själv och den ras man valt att spela.

I Galactic Civilizations II finns det 8 olika raser att välja mellan. Dessa har förutom sina specifika styrkor och svagheter även olika relationer mellan varandra. Vissa av raserna har haft en historia av fientlighet mellan sig vilket också avspeglar sig i deras relationer i spelet. Dessa raser kommer ha väldigt svårt att bilda allianser med sina gamla fiender. Om ingen av dessa raser passar finns även möjligheten att själv konstruera en egen ras och då välja alla de attribut man vill ha. Varje ras har också en helt egen skeppsdesign vilket gör det enkelt att hålla koll på de olika skeppen.

Den största förändringen som genren har genomgått är på det grafiska området. Galactic Civilizations II använder sig helt av en 3D motor vilket gör att man fritt kan zooma in och ut samt rotera vyn så att den passar ens egna preferenser. Detta har medfört att man kan ha en väldigt detaljerad skeppsdesign. Inte nog med att det är möjligt att nu skilja de olika skeppen från varandra utan man har även full frihet att designa sina skepp. När man bygger sitt skepp finns det över ett femtiotal olika byggstenar att välja på. Dessa påverkar inte skeppets prestanda på något sätt, men ger varje skepp ett unikt utseende. Detta underlättar otroligt mycket när man sedan ska använda sitt skepp och man behöver aldrig mer ta fel på koloniskeppet och det stora krigsskeppet.

Hur funkar det då att spela Galactic Civili-zations II? Upplevelsen är svår men rättvis. Utvecklarna på Stardock har fått till ett väldigt sofistikerat AI som både spelar väldigt bra och ibland beter sig kusligt likt en människa. AI i Galactic Civilizations II fuskar inte (förutom på de allra svåraste nivåerna) utan använder sig av olika taktik för att besegra dig. Komplexiteten på AI:t märks först av när man spelat ett tag och inser att de olika datorspelarna samarbetar genom att t.ex. uppvigla en tillsynes svag ras mot dig för att denne ska tunna ut ditt försvar för att sedan slå till på bred front mot dig. För att strö mer salt i såren skickar datorn ofta syrliga meddelandet till dig för att informera dig om din hopplösa situation. AI:n gör dock att det blir en ganska brant inlärningskurva för nya spelare att bemästra och det saknas tyvärr en bra nybörjarträning.

Den enda nackdelen med GCII är att det saknas ett multiplayerläge. I ett spel där diplomati och backstabbing är en stor del av upplevelsen känns det mycket tråkigt att inte få utlopp för dessa känslor på/med sina nära vänner. Man kan bara hoppas på att en expansion kommer inom kort som åtgärdar detta, för gör man det så har man skapat en riktig klassiker.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Galactic Civilization II!

Totalt har 25 personer röstat.