Star Wars - Empire at War
Lucas Arts
Activision
429:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Det har gjorts över 50 olika spel med Star Wars tema och kvalitén på dessa har varit väldigt blandad. Det senaste tillskottet till Star Wars universat är Star Wars Empire At War som landar någonstans i mittenfåran av dessa spel. Ett klart köp för den hängivne Star Wars fanet och ett helt ok köp för någon som är övertygad att denne är rätt person som ska se till att ändra historien och krossa rebellerna en gång för alla.

Det är svårt att sätta Empire At War i ett fack eftersom det är en hybrid mellan rymdstrategi och RTS. Huvuddelen av tiden går i spelet åt till att bygga upp baser på de erövrade planeterna samt förflytta trupper för att utöka och försvara sitt territorium. Trupperna är uppdelade i land trupper som används för att försvara och ta över fiendeplaneter samt rymdskepp vars huvudsakliga syfte är att försvara rymden runt planeter-na. Tidsmässigt befinner vi oss precis innan händelserna i Star Wars IV och de enheter som finns representerade känns därför igen från filmen. Imperiet har bl a tillgång till Stormtroopers, AT-ST, Star Destroyers och Tie Fighters med alliansens arsenal består av infanterister, Airspeeders Mon Calamari Cruisers och X-wingar. Utöver de vanliga trupperna har även de båda sidorna tillgång till speciella hjältar som alla har olika egenskaper som har en stor betydelse i spelet.

Förr eller senare kommer oundvikligen de båda sidorna att drabba samman och då går spelet över till RTS läge. RTS striderna i Empire At War skiljer sig betydligt från traditionella RTS spel. Man har helt tagit bort möjligheten att bygga baser eller enheter. Som försvarare har man de enheter och byggnader som man lyckades bygga innan striden utbröt och förstörs en byggnad måste man bygga upp den efter striden i strategidelen av spelet. Detta gör att man som anfallare kan slå ut nyckelbyggnader för fienden. och orsaka stor skada även om man inte lyckas ta kontroll över hela planeten. Det här systemet medför att varje enhet blir väldigt värdefull och att man måste vara försiktig med hur man använder sina dyrbara trupper. Detta leder till ett ganska stelt och defensivt spelande där man försiktigt rör sig framåt för att minimera sina egna förluster. Förutom de egna trupperna finns det på varje planet även en lokalbefolkning som kan, beroende på inställning till dig, hjälpa till att försvara din bas eller vända sig emot dig och hjälpa de invaderande styrkorna.

Rymdstriderna i Empire At War är väldigt lika de landbaserade striderna och det är här som man verkligen kan njuta av den fantastiska grafiken och ljudeffekterna spelet erbjuder. Det är just grafiken och ljudet som är Empire At War:s största styrka. De bidrar på ett fantastiskt sätt till att man verkligen är där på plats på en Star Destroyer som precis ska till att krossa den sista lilla rebellflottan. Filmkänslan förstärks ytterligare genom att man har möjlighet att följa striden ur ett förstapersonsperspektiv vilket är otroligt häftigt, men tyvärr totalt opraktiskt.

De två största bristerna i Empire At War är bristen på varierade enheter samt det uppstressade tempot i strategidelen. Att endast erbjuda åtta olika landenheter per sida är alldeles för lite för att göra landstriderna intressanta. Det finns helt enkelt för lite variation på RTS striderna vilket leder till att man upprepar samma sak om och om igen. Det blir inte heller bättre av att de bägge sidornas trupper har nästan likvärdiga trupper. Att låta strategidelen gå i realtid är inte heller någon hit. Det blir alldeles för stressigt att hålla reda på alla ens trupper, hinna bygga nya byggnader och samtidigt sköta ekonomin allt detta medan man försöker se till att ha sin flotta på rätt plats. Spelet har en multiplayer funktion där man antingen kan utmana sina vänner på en snabb RTS strid eller spela ut en hel kampanj. Den senare tar i runda svängar två timmar att spela så man måste försäkra sig om att man verkligen har den tiden.

Star Wars Empire At War är väldigt snyggt och har verkligen den där magiska Star Wars känslan och ger de trogna fansen en möjlighet att vara med delta i kampen. För oss vanliga spelare är detta en spännande hybrid som tyvärr inte räcker hela vägen.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Star Wars - Empire at War!

Totalt har 8 personer röstat.