Dreamblade
2
40-60 minuter
Starter 279:-, Booster 139:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Jag trodde verkligen jag hade köpt mitt sista samlarspel. När jag läste om Dreamblade första gången var jag inte det minsta sugen, och det korta onlinedemot imponerade inte. Trots det tog jag mig tid att läsa igenom regelboken på Internet när jag några månader senare hörde om det igen. Den här gången fastnade jag helt och var bara tvungen att skaffa det redan dagen efter.

I Dreamblade är spelarna drömlorder, mäktiga individer som lärt sig kontrollera drömmar. I drömvärlden kämpar de med och mot varandra om kunskap och makt. För att besegra sina motståndare åkallar och kontrollerar de landskapets innevånare. Ett parti i spelet är en sådan kamp mellan två drömlorder.

Abstrakt figurspel
Dreamblade är ett samlarfigurspel, men är inte likt något annat på marknaden. Till att börja med så flyttar man inte figurerna fritt med ett måttband eller på ett stort rutnät. Istället är drömlandskapet uppdelat i ett abstrakt rutnät med fem gånger fem celler som varelser kan befinna sig i. Man köper inte heller sitt warband utifrån en poängsumma, utan börjar alltid med totalt sexton figurer. Dessa kommer sedan in i spel genom att man i början av varje runda lägger ihop spelarnas initiativslag på en sexsidig tärning för att avgöra hur många spawn points var och en har att spendera. På så sätt måste du ha en balanserad blandning av dyra och billiga varelser att tillgå. En annan viktig skillnad är att det främsta sättet att vinna inte är att döda motståndarens varelser, utan det gäller att lyckas placera sig ensam i de sex celler på spelplanen som är märkta som dina poängområden.

Figurerna är betydligt större än i de flesta andra samlarspel och överlag mycket bra skulpterade och målade. Det som får dem att stå ut är den fantasifulla designen. Eftersom allt är format ur drömmar kan figu-rerna se ut precis hur som helst. Wizards of the Coast har hittills lyckats få till en underbar känsla. Bisarr skräck är det vanligaste temat, men det finns även en hel del lyckligare drömmar. Alla egenskaper finns tryckta på basen, med en längre förklaring på undersidan. I varje runda får man göra två handlingar, antingen flytta alla varelser en cell eller slåss i alla celler. Det finns tre grundegenskaper, anfall, försvar och liv. Anfall anger hur många tärningar som slås i strid och varje tärning ger mellan noll och tre poäng i skada. Får en varelse sitt för-svarsvärde i skada besegras den och får flyttas till valfri tom ruta. Kommer skadan upp i livsvärdet så elimineras den helt. All strid i en cell sker med ett gemensamt slag och sedan fördelas skadan mellan försvararna. Det här låter väldigt simpelt, men det rättas till med specialförmågorna som finns i massor av varianter. En av sidorna på tärningen ger dig ett blade som kan användas för att aktiver vissa av förmågorna och andra betalas med spawn points eller utlöses i en speciell situation.

Schack med specialförmågor
Dreamblade har massor med bra mekanismer, men det som gör det så bra är främst hur viktig positioneringen på spelplanen är. Den enklaste jämförelsen är faktiskt schack, men med tärningar och specialför-mågor. Känslan är mer lik ett samlarkort-spel än traditionella figurspel. Wizards of the Coast har verkligen tänkt till när man skapat spelet och plockat de bästa idéerna från olika spel för att sedan forma dem till något helt unikt. Kombinationen av vackra figurer och extremt involverande strategi gör Dreamblade till bland det bästa jag stött på i spelväg. Det enda jag har att klaga på är att spelmattan i papper inte riktigt gör att figurerna kommer till sin rätt, men man kan köpa en av bättre kvalitet. Dreamblade har vissa av de problem som alltid dyker upp med samlarspel, men på inget sätt värre än vanligt. Gillar man inte alls att köpa slumpmässiga figurer i boosters så kommer det kännas jobbigt även i Dreamblade.

Vanligen är det redan bestämt att jag ska recensera en produkt för Fenix innan jag testar den, men i det här fallet får jag erkän-na att det delvis beror på att jag vill berätta hur bra jag tycker det är. Men jag tror mig ha en så stor erfarenhet av spel att jag kan påstå att Dreamblade är ett väldesignat spel rent objektivt. Är du det minsta intresserad av samlarspel med kort eller figurer så bör du se till att i alla fall prova på det!

Sätt ditt eget betyg på Dreamblade!

Totalt har 17 personer röstat.
Intryck 7,47