Riotminds
2 böcker, mjukpärm
Tärningar, A2-Karta, rollformulär, Introduktionsäventyr
Drakar och Demoner Trudvang

499:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

Många spelare har uttryckt missnöje över att Riotminds släppt ett antal nya versioner av den deras utgåva av Drakar och Demoner under de senaste åren. I början av årtiondet kom Drakar och Demoner 6, strax efter det expertregler till detta och efter ett par år även en reviderad utgåva. Många menar på att det borde ha gjorts rätt från början. Själv upplever jag att Riotminds hela tiden lärt sig av sina misstag och förbättrat sitt regelsystem. Därtill menar jag att man implementerat kampanjvärlden Trudvang på ett starkare sätt för varje utgåva. Jag kan direkt säga att den sjunde utgåvan, Drakar och Demoner Trudvang inte är ett undantag. Den fornnordiska sagostämningen är påtagligare än i tidigare utgåvor och regelsystemet har fått sig en rejäl uppfräschning.

Det man möts av när man lägger vantarna på Drakar och Demoner 7 är en massiv låda, som skramlar. I den finner man två böcker; Trudvangs Hjältar för spelarna, och Trudvangs Stigar för spelledaren. Utöver det följer det med en stor färgkarta över spelvärlden, en liten påse med tärningar och ett introduktionsäventyr, Trolltagen. Man får alltså mycket när man köper Drakar och Demoner, men så är spelet också ganska dyrt.

Det som slog mig när jag tog en första titt på spelet är att det utan tvekan är den mest påkostade svenska rollspelsprodukt som hittills gjort - därom råder ingen tvekan! De båda regelböckerna är helt i fyrfärg och är tryckta på blankt, lyxigt papper. Illustrationerna är många och fantastiska. Paul Bonner bidrar med stora, vackra helsidesbilder, och även om vi sett dem förr är de en fröjd att skåda. Alvaro Tapia och Peter Bergting fortsätter att rama in Trudvang i den sagolika stil som de två en gång skapade i och med Jorges Bestiarium. Per Sjögren är en ny stjärna i stallet och hans kärleksfulla penseldrag känns helt rätt i alla sammanhang. Flera illustrationer är som sagt återanvända från tidigare produkter, men det förtar inte det fina intrycket. Mycket lite smolk påträffas i den visuella glädjebägaren, men jag måste ändå beklaga mig över den urusla layouten på spelets box, och över att det i vissa kapitel är väl snålt med illustrationer. Där tillåts istället massiva textblock ta över helt och hållet.

Sagovärlden Trudvang är sig lik, men är mer framträdande än tidigare. Den råa och karga värld som utgör Drakar och Demoners kampanj är lika oförlåtande och regntung som förr och den mörka, men ändå skimrande sagostämingen är påtaglig genom hela spelet. Trudvang är skitiga karlar med rostiga bredsvärd som slåss i leran till tonerna av brölande stridslurar. Men Trudvang är också skogsnymfer som tvättar sig i spegelblanka skogstjärnar till tonerna av glömda trollvisor.

Så regelsystemet. Riotminds utgåvor av Drakar och Demoner har fått en hel del kritik just på grund av detta. Många har menat på att de varit hafsigt utförda BRP-kloner och att de varit såväl omständliga som otillräckliga i vissa avseenden. Vad är då nytt och hur står sig reglerna mot äldre versioner? Som gammal rollspelsräv höjer man på ögonbrynen då det inte finns några grundegenskaper. Grundegenskaperna, som varit den bärande kärnan i många andra regelsystem har istället ersatts av utmärkande karaktärsdrag, både negativa och positiva.

Valet av ras har liten påverkan på reglerna och rasbeskrivningarna är helt och hållet befriade från regeltermer. Istället beskrivs dess utmärkande drag och en del om folkslagets historia och kultur. Man lägger mycket vikt vid respektive folkslags plats i sagovärlden Trudvang. Raserna känns vid en första anblick igen från tidigare utgåvor men när man läser igenom kapitlet inser man snart att Riotminds har originella idéer och presenterar sin kampanjvärlds invånare på ett omsorgsfullt, hängivet och spännande sätt. Det känns helt enkelt nytt, konsekvent och väldigt, väldigt rätt.

De yrken, eller arketyper, som sedan följer är ungefär vad man kan vänta sig av ett fantasyrollspel. Krigare, präster, tjuvar och magiker har alla sin plats i Drakar och Demoner men här har de såklart gåtts över med Trudvangrollern för att bättre passa Riotminds idévärld. Färdigheterna känns igen sedan tidigare, men man kan direkt se att valet av folkslag och uppväxtmiljö har stor påverkan på vilken typ av färdigheter ens nyskapade rollperson kommer att vara bra på. Det känns både trovärdigt och är enkelt. Vilka ytterligare färdigheter man har möjligheter att behärska beror sedan på vilket yrke man valt att ge sig in på. Räkna förresten med att din rollperson i början kommer att vara ganska dålig på det mesta han företar sig, helt i linje med de tidigare utgåvorna.

Något som är nytt i DoDT är det som kallas fördjupningar. Fördjupningar är en typ av avancerade färdigheter som blir tillgängliga först när din rollperson blivit lite duktigare inom ett område. Han kan då välja att specialisera sig och bli lite smalare i utövningen av en färdighet, men det innebär också att han kan ge sig på svårare utmaningar inom just detta område. Några exempel på färdigheten Rörlighets fördjupningar är Snabbklättrare, Undgå attack och Kasta föremål. Fördjupningarna är en lysande del av regelsystemet och medför att man kan skräddarsy sin rollperson på ett spännande och roligt sätt. Två krigare kommer aldrig mer att vara sig lika.

Drakar och Demoner Trudvang innehåller mycket regler, och det är mycket som måste läsas igenom. Det är inte ett nybörjarspel, men varför skulle det egentligen vara det? Jag kan bara konstatera att det är avancerat på sina håll, men mycket väl genomfört.

Riotminds har med den sjunde utgåvan av Drakar och Demoner skapat ett rollspel som är långt bättre än något de tidigare gjort, och jag hävdar med bestämdhet att det är den bästa utgåvan av spelserien, äventyrsspels versioner inräknade. Det är snyggt och påkostat med ett visserligen omfattande, men ändå intuitivt regelsystem. Spelvärlden Trudvang är en underbar fusion av isländsk släktfejd, fornnordisk gudasaga och lågmäld fantasy. Det är jordnära, vemodigt och otroligt vackert. Omfattningen är dess akilleshäl och de nästan femhundra sidor som upptas kan skrämma bort både nybörjare och veteraner. Lyd mitt (och Riotminds) råd och låt dig inte skrämmas av omfånget, det här är en guldklimp i den svenska spelhobbyn.

Text: Niklas Wistedt

Sätt ditt eget betyg på Drakar och Demoner Trudvang!

Totalt har 201 personer röstat.