Skymningshem
6-sidig skärm
24-sidigt tabellhäfte
48-sidigt spelledarhäfte
189:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Vägar är en spelledarmodul till Skymningshem: Andra imperiet, även om mycket av materialet kan användas även till andra rollspel som vi ska se senare. Modulen består av en mapp i hyfsat stadig kartong som innehåller ett tabellhäfte på 24 sidor A4, ett spelledarhäfte på 48 sidor i samma storlek som grundregelboken samt en spelledarskärm. Skärmen är gjord av ordentligt bastant kartong, med en stor version av framsidesbilden på utsidan (som är behagligt fri från störande tabeller eller text) och de sedvanliga tabellerna på insidan, däribland ett enormt och något svårförståeligt schema för hur strider går till. Den riktiga innovationen står dock formatet för: skärmen består av tre liggande A4, vilket gör att den är tillräckligt hög för att dölja spelledarens papper från hastiga sidblickar men ändå tillräckligt låg för att spelledaren ska kunna hålla bra uppsikt över bordet och bra kontakt med spelarna. Det är förvånande att det formatet inte har använts tidigare, för det är verkligen att föredra jämfört med det gängse.

Tabellhäftet innehåller samtliga tabeller från regelboken och spelledarhäftet, en sida errata för regelboken, samt rollformulär och namnlistor. I ett spel som Skymningshem: Andra imperiet, där mycket få tabeller används under pågående spel, känns det ganska omotiverat med ett separat tabellhäfte, men jag vet att det finns de som har efterfrågat ett sådant.

Spelledarhäftet är den verkliga behållningen med Vägar. Det är fullproppat med tips och hjälpmedel för spelledaren. Till att börja med beskrivs olika spelartyper, med mycket inspiration hämtad från Robin’s Laws of Good Gamemastering, till exempel Rollgestaltaren, Intrigören och Gåtlösaren. Teorin är att om man känner till vad ens spelare är ute efter med spelet kan man hitta på äventyr som passar spelgruppen extra bra. Det finns även ett avsnitt om olika sätt att lägga upp äventyr på, till exempel som ett pärlband av förutbestämda scener eller i en trädstruktur. Ett mer kontroversiellt avsnitt tar upp olika mangaklichéer för den som verkligen vill få in den rätta mangakänslan i spelet. De som inte är helt sålda på just mangainslagen i Skymningshem: Andra imperiet lär inte ha mycket att hämta här, men för övriga är det en guldgruva som ger många tips på hur man ska få ett mer genrefokuserat spel. Exempel på rubriker här är Blodgrupp, Exotiska flickvänner, Galna uppfinnare och Tentakler.

Avslutningsvis finns råd för hur man hanterar strider på ett bra sätt, diverse blandade regeltrick samt en lista på färdigskapade spelledarpersoner. Här återfinns även regler för att spela troll, vilket är spelets namn på androider och robotar av olika slag.

Utseendemässigt finns inte mycket att klaga på. Bilden som täcker spelledarskärmens utsida är snygg och stämningsfull, även om jag själv kanske hade föredragit något mer rymdaktigt. Layouten och typografin känns igen från grundregelboken och fungerar bra, och den nye illustratören Reine Rosenberg är mycket duktig.

Stora delar av spelledarhäftet är användbart även för den som spelar något annat spel än Skymningshem: Andra imperiet. Mycket är teori som passar till vilket spel som helst. Faktum är att jag tycker att avsnitten om spelartyper och äventyrskonstruktion borde finnas med i grundreglerna på i stort sett varje spel jag kan tänka mig. Dessutom gör spelledarskärmens unika format att den också är användbar till andra rollspel, helt enkelt eftersom det inte finns något liknande alternativ, åtminstone om man inte har stor användning för en systemspecifik spelledarskärm med tabeller eller liknande på insidan. Även om man är erfaren spelledare och inte känner att man behöver några råd om äventyrskonstruktion, kampanjplanering och spelarkategorier kan jag varmt rekommendera en genomläsning av Vägar. Det finns säkert något att lära av nya infallsvinklar och av att ha informationen och teorierna utskrivna och samlade på ett ställe.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Vägar!

Totalt har 10 personer röstat.