Weapons of the Gods
Eos Press
Weapons of the Gods
384
358:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Som jag har längtat! tänkte jag när jag började läsa rollspelet Weapons of the Gods. Äntligen ett ordentligt wuxia-spel! För den som inte liksom jag är wuxia-nörd kommer här en förklaring: wuxia är namnet på en väletablerad genre i Kina, en genre jag kort och gott skulle kalla”kinesisk fantasy”. Exempel kända här i väst är bl a Crouching Tiger, Hidden Dragon, Hero, och för den minnesgode även A Chinese Ghost Story. Då fattar ni att här handlar det om personer som obehindrat flyger över hustak med ett enda hopp och som upplever storvulna äventyr mättade med känslor av operamässig intensitet. Det handlar också om spöken som inte kan få ro, taoistiska trollkarlar, svärd avsevärt större än sina bärare och palatsintriger som skulle kollra bort Lucrezia Borgia.

Weapons of the Gods är dock inget generiskt wuxia-spel utan baserat på en serie med samma namn, tecknad och skriven av Hong Kong-bördige Tony Wong. Dock behöver man inte ha läst serien för att ha behållning av spelet (serien är till och med bitvis ganska tråkig) eftersom spelmakarna ger en uttömlig, för att inte säga utmattande, beskrivning av världens alla aspekter – dess historia, viktiga fraktioner, föremål, personer etc. Detaljrikedomen är oerhört imponerande och samtidigt nästan lite avskräckande – måste man verkligen lära sig allt det här för att kunna spela spelet? Det visar sig dock snart att man har ett smart system för att integrera all denna massiva kunskap i praktiskt spel. När man gör rollpersoner kan man nämligen för bakgrundspoäng köpa Kunskaper (Lores) om ett land, en person, en organisation, en historisk period och så vidare. Gör man det kopierar SL helt enkelt av den relevanta sidan från regelboken och så får man den att läsa. På så sätt kan varje spelare i viss mån själv avgöra vad hon vill veta om världen, samtidigt som man också automatiskt får information om de Lores man kan tänkas ha via sin bakgrund.

Systemet för att skapa rollpersoner är alltså ett poängsystem av det slag som idag är normen i nypublicerade rollspel. Man sätter ut poäng som man vill på grundegen-skaper, färdigheter (få och breda sådana), fördelar, bakgrundskunskaper och inte minst de fräsiga kung fu-färdigheterna, organiserade enligt World of Darkness-modell där varje kung fu-form innehåller fyra-fem progressivt bättre krafter som man köper sig en i taget. Denna del av systemet torde inte vara svårnavigerad för den vane rollspelaren och innehåller inga direkta motsägelser eller inkonsekvenser. Det kanske knepigaste att vänja sig vid är just Lores, som alltså inte är graderade färdigheter utan kunskaper man antingen har eller inte har – och som dessutom innebär att man i framtida äventyr riskerar/har möjlighet att bli inblandad i händelser som har med ens Lores att göra. Lores är således kunskap och äventyrsuppslag i ett.

Det allra viktigaste att göra rätt i ett wuxia-spel är stridsreglerna, och här tycker jag att Weapons of the Gods verkligen har lyckats. Stridssystemet (vilket inkluderar det digra kapitlet om kung fu-förmågor) fångar verkligen genrens konventioner på ett bra sätt – här gäller det att hela tiden skrika ut namnet på den manöver man gör! Systemet har också en bra balans mellan rollpersonens förmågor och spelarens taktiska val: man kan kontrollera stridsförloppet genom att hushålla/spendera chi-poäng och genom att spara bra tärningsslag för att göra framtida tärningsslag ännu bättre enligt ett lättfattligt och klurigt system. Striderna är faktiskt förvånansvärt regelintensiva för att vara ett halsbrytande actionspel, men jag tycker man lagt sig på precis rätt nivå – i Weapons of the Gods bidrar regelmekaniken till att göra striderna spännande istället för att ta bort stämningen. Det ser man sällan i rollspel!

Av dessa överord kunde man tro att jag skulle dra i med toppbetyg direkt för Weapons of the Gods, men trots att jag tycker att detta är det bästa (OK då, det enda) wuxia-rollspelet på marknaden finns det en viktig sak som drar ned helhetsbetyget: spelvärlden är så detaljerad och komplex och regelsystemet så integrerat med genren att det här spelet är nästan omöjligt att sätta i händerna på någon som aldrig kommit i kontakt med wuxia. Det här är ett spel för entusiasterna, och det märks: läsaren förutsätts nästan ha grundläggande kunskaper i kinesisk elementlära, för att ta ett exempel. Om ni som läser det här är wuxia-entusiaster har jag ett alternativt betyg: 9/9, summa 18 och ett klart måste-köp. För alla andra kan jag summera Weapons of the Gods så här: ett snyggt producerat och genomtänkt spel som kräver en hel del förkunskaper och flera genomläsningar för att komma till sin fulla rätt.

Text: Henrik Örnebring

Sätt ditt eget betyg på Weapons of the Gods!