World of Darkness: Armory
World of Darkness
215
268:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Storytellingsystemet som White Wolf använder i sina World of Darkness-spel hanterar strid på ett ovanligt abstrakt sätt. Lite förenklat har ett vapen bara ett enda spelvärde, som avgör hur effektivt det är när man vill oskadliggöra en motståndare. Till det kommer ett antal mindre specialregler för ovanligare vapen. Att skriva en hel bok som till huvudsak handlar om vapen till ett sådant system, och lyckas få den att inte bli helt meningslös, är sannerligen en utmaning.

Ett alternativ skulle ha kunnat vara att låta boken introducera ett nytt och mer detaljerat stridssystem för de som vill att det ska varas större skillnad på olika vapen. Så har man valt att inte göra utan istället utökas antalet småregler för att göra de nya vapnen mer unika. Nackdelen är att det inte blir lika elegant och fördelen är att man kan plocka precis det man vill använda ur boken och ignorera resten.

Hur som helst går det i storytellingsys-temet inte att fylla en hel bok bara med regler, så mest plats går åt till att beskriva vapnens konstruktion, fördelar och nackdelar. Och det går inte att säga att Armory inte är komplett, allt från improviserade vapen till kärnvapen finns med, även om de riktigt tunga vapnen knappast hanteras speciellt bra av systemet. Dessutom tillägnas varsitt kapitel åt fordon och utrustning. Den som vill ha fler stridstekniker och merits hittar dem i ett appendix.

Jag har lite svårt att sätta ett rättvist betyg på Armory eftersom boken inte alls passar min spelstil och jag skulle inte bli upprymd av den oavsett upplägget. Vet du med dig att du vill ha ett supplement som täcker in all utrustning som en rollperson någonsin kan tänkas behöva ska du helt strunta i mitt betyg. Chansen är stor att du kommer att tycka att Armory är utmärkt. Det finns nämligen inget objektivt dåligt att säga om den, det är bara inte en bok för mig.

Sätt ditt eget betyg på World of Darkness: Armory!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 4,33