Legacies: The Sublime
Mage: The Awakening
160
238:-

Alla uppvaknade magiker tillhör en av de fem vägarna, men när de uppnått tillräckligt stor insikt kan de välja att ytterligare specialisera sin magi. Antingen kan man söka medlemskap i en av dessa grupper, Legacies, eller om man är tillräckligt mäktig skapa sin egen. Legacies: The Sublime innehåller 13 av dessa grupper, lämpade både för rollpersoner och spelledaren.

Bokens tema, The Sublime, betyder ungefär storslagen eller häpnadsväckande. Detta går som en röd tråd genom boken, ibland mycket framträdande, ibland mindre. Det är både en styrka och svaghet på samma gång. Att använda dem som en viktig del av en kampanj blir lättare, eftersom de är färgstarka nog att ha i centrum. Att använda dem för en rollperson försvåras något, särkilt om den ska passa in i en blandad grupp med andra magiker.

Två av de Legacies som beskrivs är så kallade Left-Handed Paths, magitraditioner med metoder som inte accepteras av de flesta uppvaknade. De är inte alls avsedda för rollpersoner, men gör sig mycket bra som motståndare. Cult of the Doomsday Clock förtjänar ett särkilt omnämnande. Ja, de har verkligen som mål att förgöra hela det fysiska universum och nej, domedagsklockan är inte en metafor. Boken avslutas med ett kapitel om hur du skapar egna Legacies, vilket är klart användbart. Förr eller senare kommer både spelledare och spelare att vilja ge sig in på det och avsnittet i grundboken var inte särskilt utförligt.

Det största problemet med Legacies: The Sublime är att min erfarenhet säger att det kommer att dyka upp nya Legacies i vart och vartannat supplement. Även om de sällan är lika utförligt beskrivna gör det att behovet av en särskild bok i ämnet inte blir lika stort. Känner du att du behöver inspiration nu, gillar konceptet särskilt mycket eller inte tänkt köpa så många andra böcker är den ett helt ok alternativ. Om du väljer att avstå är det inget du behöver ligga sömnlös över.

Sätt ditt eget betyg på Legacies: The Sublime!