Thieves’ World Player’s Manual
Dungeons & Dragons
126
218:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Detta är introduktionen till kampanjvärlden Thieves’ World och staden Sacntuary, skriven av Green Ronin för d20-systemet. Boken är 192 sidor lång, tryckt i svartvitt med kompetent men tråkig layout. Bilderna och formen har svårt att förmedla någon specifik stämning. Omslaget är något bättre på att förmedla detta, men får inte nog med stöd av bokens andra illustrationer. Jag saknar särskilt bilder som hjälper till att sätta stämningen som är kampanjvärldens signum; grymt, hårt och smutsigt. Som tur är tar texten tag i detta, vilket räddar boken.

Innehållet riktar sig till spelare som vill spela i Thieves’ World. Boken inleds med en novell av Lynn Abbey, författaren som en gång i tiden skapade Thieves’ World. Efter detta kommer en översikt av Sanctuary, staden där många berättelser utspelar sig, och dess närmaste omgivning. Efter detta går den igenom hur man skapar en rollperson, hur en kampanj i Sanctuary kan skilja sig från en vanlig D&D-kampanj och extra regler och varianter.

Bland dessa varianter finns ett magisys-tem som bättre ska spegla böckernas skildring av magiska krafter. I korthet går det ut på att magi delas in i besvärjelser eller ritualer. Dessa tar olika lång tid att kasta och du slår tärningar och lägger ihop resultatet tills du lyckas komma över ett visst värde som sätts för den effektgrad du vill uppnå. I korthet innebär det att magi tar längre tid att kasta än i omodifierat d20, men att man kommer ifrån ”kasta och glöm”-problematiken från D&D. Tyvärr gör denna modifikation att det blir svårare att lyfta in element från D&D till Thieves’ World.

Boken är välskriven och presenterar en undre värld där livets skuggsidor får en framträdande plats. Det är en utmärkt introduktion till en klassisk fantasyvärld, men räkna med att du måste köpa fler böcker i serien för att få ut maximalt även av denna. Rekommenderas till dem som vill spela d20 och fokusera på en mörkare sida av hjältarnas liv än den i D&D.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Thieves’ World Player’s Manual!

Totalt har 3 personer röstat.