Red Hand of Doom
Dungeons & Dragons
126
218:-

Red Hand of Doom är ett 126 sidors äventyr från WotC till D&D, för rollpersoner som nått nivå 5. Vid äventyrets slut kan de ha nått till nivå 10. Intrigen är inte kopplad till någon speciell värld och något knapphändiga tips ges för hur spelledaren anpassar det till Greyhawk, Eberron eller Forgotten Realms. I texten finns också små rutor där författarna rakt upp och ner kommenterar handlingen, ungefär som på ett ljudspår på en DVD-skiva. Roligt och ovanligt!

Layouten är tydlig och bilderna vackra och fyllda med dynamik. Omslaget illustrerar väldigt väl vad äventyret går ut på, utan att avslöja för mycket om intrigen. Flera av de viktiga monstren är illustrerade men jag saknar fler bilder på normala spelledarpersoner. Själva handlingen är samtidigt konventionell och atypisk för D&D. Rollpersonerna ska stoppa en hord hobgoblins som invaderar landet. Detta sätter scenen för en mängd äventyr i både vildmark och grottor. Mycket action garanteras, men ger även utrymme för djupare rollgestaltande.

RhoD använder ett system med segerpoäng som spelledaren håller reda på. De delas ut när rollpersonerna lyckas med något bra i äventyret. Poängen påverkar hur handlingen utvecklar sig. Kanske inte helt unikt eller nyskapande, men intressant. Det gör intrigen och äventyrets utveckling intressant för spelare och spelledare, men upplägget kan vara problematiskt för spelledare vars spelare är alltför vana vid en spelstil där man som hjälte i D&D kan utmana faror mot alla odds och ändå klara sig.

En annan detalj är att man på omslaget anger fel nivåer för äventyret. Det kan enkelt rättas till men är ändå en sådan sak som ska vara rätt. Slutligen finns tre nya monster med, men dessa får enbart spelvärden och ingen annan beskrivning.

Trots dessa skönhetsfel är RHoD ett av de bästa äventyren från WotC som kommit till D&D och ett äventyr som kan utmana erfarna spelare, och de som tror att D&D bara kan spelas på ett sätt. Rekommenderas.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Red Hand of Doom!

Totalt har 8 personer röstat.