Knights of the Grail
Green Ronin Press
WFRP
128
268:-

Dags för Wfrps världsbok nummer två. Efter att ha klarat av den första obligatoriska, världsboken som tog upp den gamla världens hjärta, Imperiet, kommer nu en guide till Bretonnia. Den är näst intill indentisk till utseende och upplägg med sin föregångare Sigmar’s Heirs. Det är 128 välillustrerade färgsidor med en geografisk, historisk, politisk och juridisk översikt, följt av en detaljerad beskrivning av landet, landskap för landskap. Ironiskt nog skrev jag i recensionen av Sigmar’s Heirs att spelledaren gjorde klokast i att köpa den boken och hoppa över alla de följande världsböckerna, med Bretonnia som mitt första exempel på något som troligtvis skulle vara överflödigt. Efter att ha läst Knights of the Grail ber jag er ignorera detta löjliga, fördomsfulla och helt felaktiga påstående. Guiden till Bretonnia är nämligen riktigt, riktigt smaskig. Det finns tre goda skäl att skaffa Knights of the Grail:

1. Eftersom Bretonnia de facto är en total rip-off på mytens arthurianska england, komplett med graljagande riddare, hövisk kärlek, tornerspel och annat, elementen som ligger väldigt lång från Wfrps speciella form av smutsig renässansfantasy, så introducerar denna bok en helt ny dimension till spelet. Vill man rädda sköna jungfrur behöver man alltså inte köpa Pendragon utan det räcker med denna bok.

2. Författaren David Chart är synnerligen begåvad. Inte nog med att han blixtkoll på feodalismen och det gamla riddarsystemets alla avarter och abrovinker, han kan dessutom förvandla denna kunskap till gott spelledarmaterial med mängder med äventyrsuppslag och nyttiga tips. Det är ingen slump att David fått skriva liknande guider till andra spel och system.

3. Boken introducerar, förutom guiden till Bretonnia, inte mindre än 14 nya karriärer och ett antal nya monster. Men visst, har du sökt dig till Wfrp för att slippa riddarbaserad högfantasy och fjantig höviskhet skall du kanske hoppa över Knights of the Grail trots allt.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Knights of the Grail!

Sammanlagt betyg 14