Karak Azgal
Green Ronin Press
WFRP
96
218:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

Fram till utgivningen av Karak Azgal har Green Ronins släpp till nyutgåvan av Wfrp varit ganska förutsägbara. De sedvanliga spelar- och spelledarhjälböckerna, monsterbok, utrustningsguide, den första av en serie världsböcker samt starten på en ny kaosspäckad kampanj. Jag hade gissat att utgivningen framöver skulle fortsätta följa denna förväntade linje med en världsbok för varje land och region, en bok för varje ras osv. Med Karak Azgal i handen är det dock dags att omvärdera, Green Ronin kan överraska.

Boken känns nämligen mer som ett D20-supplement än som klassisk Wfrp. Karak Azgal är en relativt ny dvärgstad byggd på ruinerna av en äldre och mer spektakulär dylik som i historisk tid föll under trycket av greenskins, drakar och de kaotiska krafterna. Idag söker sig äventyrare dit från hela den gamla världen och kan sedan, mot ersättning till byråkratiska dvärgar tillåtas ge sig ned i grottsystemen på sanktionerad, om än hårt avgiftsbelagd, skattjakt. That’s it! Tänk jättestort grottsystem, med flera nivåer med allt läskigare monster och större skatter ju längre ner du kommer. Det enda Wfrp-specifika med boken är att några av de varelser och monster du kan träffa på under dina plundrarturer är unika för spelet så boken kan med fördel användas av vilken spelledare som helst som söker en zoo-dungeon till sin generiska fantasykampanj. För all del kan ju motsatsen också hävdas: den Wfrp-spelledare som söker en rejäl dungeon att sätta tänderna i kan nog hitta drösvis med andra produkter till andra system som med fördel kan konverteras till Wfpr med större behållning.

Som ni märker ser jag inte detta släpp som Green Ronins stoltaste ögonblick, det känns snarare som ett sätt att hålla den mycket höga utgivningstakt de lovat att stödja spelet med. Med detta sagt är Karak Azgal inte helt utan ljuspunkter. Reglerna till halfling-dartspelet med namnet Moot darts är en pärla och insikterna i det dvärgiska juridiska systemet klart underhållande.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Karak Azgal!