Spires of Altdorf
Green Ronin Press
WFRP
96
218:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Spires of Altdorf är andra delen av tre i Green Ronins mest ambitiösa kampanjprojekt hittills. Precis som i första delen, Ashes of Middenheim, presenteras materialet i boken i två delar: en inledande del med fakta kring den stad äventyret utspelar sig i och sedan en påföljande del som håller informationen kring kampanjen och de händelser karaktärerna nu kommer att råka ut för. Likt föregångaren är boken 95 färgsidor lång och fullspäckad med information.

Första tredjedelen av boken ägnas åt Imperiets huvudstad Altdorf och här kan den hugade spelledaren lära sig de mest grundläggande fakta kring stadens historia och geografi samt de olika magiskolorna och medborgarnas liv ur olika perspektiv. Författaren David Chart (Knights of the Grail) fortsätter att ha ett mycket spelledarvänligt anslag och texten är genomgående späckad med tips och äventyrsupplsag som gör staden levande och lätt att utnyttja i vilken kampanj som helst. Detta sker dock på bekostnad av den rena faktan och i slutändan innehåller boken mindre fakta om Altfdorf än vad den förra boken i serien innehöll om Middenheim. I slutändan är det väl en smaksak, men läsvärt är det i vilket fall som helst.

Kampanjen Path of the Damned forstätter att vara ganska enkel och klassisk på ytan: spelarna försöker finna och förstöra den andra av tre artefakter för att förhindra en läskig kaosdemon från att inkarnera sig. Snart visar sig detta dock vara lättare sagt än gjort och vänner och fiender flyter snart ihop, som de alltid gör när kaos och korruption är inblandat. Äventyret är denna gång mycket mer ickelinjärt upplagt och kräver därför mer av spelledaren men ger också en behaglig frihet till improvisation för den som vill.

Har man köpt första delen av trilogin är detta troligen ett givet köp. För er som fortfarande tvekar ger denna del inget klart besked, då den kvalitétsmässigt är jämnbördig med föregångaren. Kanske ger den avslutande delen Forges of Nuln svaret ni söker.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Spires of Altdorf!

Innehåll 6,5