World of Warcraft – The Boardgame
2-6
180 minuter
698:-

Intryck: 9     Innehåll: 5   14

Att datorspelet World of Warcraft (WoW) är en otrolig succé råder det inga som helst tvivel om och som brukligt så leder alla stora succéer nuförtiden till en massa olika spin-offprodukter. Turen har nu kommit till att överföra datorspelet till ett brädspel. Resultatet är mycket stort brädspel, ja i alla fall om man ser på storleken på asken. Man blir inte heller besviken när man öppnar den, innanför döljer sig en spelplan en mängd kort och tärningar samt över 130 plastfigurer. Allting andas väldigt hög kvalitet, figurerna är välgjorda och detaljrika. Desamma gäller de över 300 katrtongsbuttarna som man utan problem trycker ut. Illustrationerna på de medföljande korten och i regelhäftet kommer mestadels från datorspelet och passar perfekt med spelets design.

Upplägget för WoW -The board game är väldigt likt datorspelet. Man spelar en karaktär på antingen Alliance eller Horde sidan och ska tillsammans med de andra spelarna på sin sida försöka besegra den andra sidan och dess förkämpar. Totalt kan upp till sex personer spela, tre för Alliance och lika många för Horde. De yrken som finns tillgängliga i datorspelet återfinns här, allt från alliansens palladin genom krigare, präster, shamaner och tjuvar till magiker och druider. De olika klasserna har med sig sina respektive egenskaper från datorspelet och man känner igen deras specifika spelstil.

Efter att man slumpvis valt yrke och sida är det bara att ge sig ut i välden för att skaffa sig erfarenhet. Det gör man genom att klara uppdrag som består i att man ska besegra ett eller flera monster. Uppdragen kan antingen utföras ensam eller med de andra spelarna på ens egen sida. Det är lättare att klara av uppdraget om man är fler, men då måste man dela på erfarenheten och det guld man lyckas få. Guld och erfarenhet spelar en väldigt central roll i WoW - the board game. Genom att gå upp i level får man tillgång till specialförmågor och besvärjelser som förbättrar ens karaktär och med hjälp av guld kan man köpa sig ny utrustning och vapen. Allt detta för att kunna klara av att besegra nya starkare monster som i sin tur ger nytt guld och ny erfarenhet osv.

Stridssystemet överför känslan från datorspelet på ett lysande sätt. Grundidén är att det finns tre olika typer av skada, Av-stånds-, närstrids- och utnötningsskada. Skadan representeras av tärningar med olika färg och varje vapen/trollformel/förmåga ger olika många tärningar av varje typ. Det finns även försvarstärningar som ger en skydd mot fiendens attacker. Utöver detta finns det en uppsjö av förmågor som gör att man får manipulera resultatet på sina tärningskast eller ger bonusar för specifika tärningskast. Alla dessa specialegenskaper kan bli väldigt många att hålla reda på, vilket medför att striderna ibland blir onödigt långsamma. Karaktärerna ger olika typer av skada beroende på klass, vissa ger massvis med avståndsskada men har väldigt dåligt försvar, medan andra är väldigt bra på att försvara sig. Det lönar sig att ta hjälp av varandra för att besegra tuffare fiender, på samma sätt som i datrospelet.

World of Warcraft - the board game känns lite för mycket som en direkt kopia av datorspelet och inte ett eget spel. Det är inte så mycket ett spel man spelar mot varandra, utan fokus ligger på ens egen karaktär. Det kan ibland kännas som om motståndarsidan endast sinkar ner ens spelande eftersom man måste vänta på att de ska bli klara med sitt drag innan man får fortsätta. Det går att utmana de andras karaktärer i strid, men även om man vinner är det bästa som kan hända att motståndaren måste vila en runda för att få tillbaka sin hälsa och man själv förlorat värdefull tid som man kunde ha använt för att jaga erfarenhet. Det andra stora problemet är alla de markörer och pluppar man måste hålla reda på. De är alldeles för många och man spenderar allt för mycket tid med att leta rätt på dem. Jag rekommenderar detta spel för er som redan bor i Azeroth och som vill ha något att göra under downtime, samt för er som vill ha en snygg drakborgen/talisman hybrid.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på World of Warcraft – The Boardgame!

Totalt har 9 personer röstat.