Runebound: The Scepter of Kyros
1-6
120 minuter
49:-

The Scepter of Kyros är ett expansionspaket till Runebound 2ed. Paketet innehåller nya händelsekort samt regler för hur man använder korten för att spela Runebound på ett lite annorlunda sätt.

Expansionspaketet innehåller nya händelsekort. De nya korten kompletterar de gamla förutom de blå som man byter ut helt och de röda som tas bort. Huvuddelen i spelet handlar som vanligt om att ta sig an utmaningar. Det har blivit mer komplicerat eftersom om ett ”event”- eller ”encounter”-kort dyker upp när jag drar mitt kort lägger man bort det och drar istället ett kort från högen med nya kort. Det kortet löser jag som vanligt och sedan måste jag åter dra ett kort från originalhögen och lösa det innan jag är färdig. Det gör att det är lättare att dö och svårare än tidigare att arbeta upp erfarenhet, föremål och medhjälpare. Slutstriden är också annorlunda. Istället för att slåss mot drakherrar placeras jättarna ut i städer på spelplanen och sedan gäller det att ta sig dit och besegra dem. Det ska tilläggas att jättarna får använda föremål från städernas marknadsplats precis som en hjälte får använda sina föremål. Det gör att slutstriden blir en rätt intressant historia med båda inslag av att hinna först och strid.

Expansionspaketet innehåller totalt 30 nya kort, 6 gröna, 6 gula och 18 blå. Jag kan tycka att det är lite snålt och anledningen är antagligen att man ska köpa de andra expansionspaketen som innehåller enbart händelser och föremål. Utförandet på korten skiljer sig inte från grundspelet utan håller en hög, god nivå. De nya reglerna är inte komplicerade, men de kräver ett par genomläsningar innan jag helt greppat dem.

Runebound är ett bra spel. Expansionen i sig gör att det blir annorlunda, men jag skulle inte vilja säga att det gör det så mycket bättre. Så gillar du Runebound och känner att du spelat så mycket att du behöver lite omväxling så är The Scepter of Kyros rätt val.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Runebound: The Scepter of Kyros!