Tikal
Rio Grande Games
2-4
90-120 minuter
418:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Tikal är inte något nytt spel. Det tilldelades de eftertraktade prisen Spiel des Jahres (årets spel) och Deutscher Spiele Preis (Tyska spelpriset) redan under förra millenniet, 1999, och Games Magazine Best Multiplayer Strategy Game år 2000. Tikal är med andra ord ett ovanligt prisbelönt spel och det var spännande att få chansen att recensera det. Spelet har varit svårt att få tag på ganska länge, men har nu kommit ut i nytryck.

Bra tema och komponenter
Temat är en arkeologisk expedition till mayastaden Tikal i Guatemala. Rivaliserande expeditionsledare kämpar tillsammans med sina medhjälpare om prestigen att vara den som upptäcker störst del av staden. Tikal är som de flesta tyska spel ganska abstrakt, men jag tycker att temat förmedlas på ett ovanligt bra sätt och vi hade inga problem att leva oss in i det.

Rent fysiskt är spelet välgjort. Som sig bör är spelpjäserna i trä och spelplan och brickor är i tjock, hållbar kartong. Boxen har en bra inläggning som håller reda på alla komponenter och för ovanlighetens skull följer det med återförslutningbara plastpåsar att sortera upp pjäserna i. Även illustrationerna är trevliga och passande. Den enda som är något negativt är att boxens form gör Tikal onödigt svårt att transportera.

Så till själva reglerna. Varje spelare har 19 expeditionsdeltagare inklusive den extra mäktiga ledaren och två tält. Deltagarna flyttas omkring på en hexagonplan som stegvis byggs upp av spelarna. Det som ger poäng är dels att samla skatter och dels att vara den som har flest spelpjäser vid spelplanens ruinbyggnader. Beroende på hur varje hexagon placeras skapas vägar genom djungeln som är lätta eller svåra att forcera. Genom att placera ut ett tält kan nya expeditionsdeltagare snabbt transporteras till de inre delarna av djungeln.

Viktigt auktionsmoment
En mycket viktig del av Tikal är att spelarna får köpa sig rätten att välja hexagon först bland ett antal uppvända genom en auktion. Förmågan att korrekt bedöma värdet av detta är den viktigaste, svåraste och mest givande delen av spelet. Det knyter också an till ett av de största problemen med Tikal, nämligen att det är ganska svårt att greppa första gången man spelar det. Konstruktörerna har insett detta och det finns förenklade regler där auktionen inte används. De är lämpliga att använda vid första speltillfället eftersom det är otroligt svårt att bedöma värdet på en hexagon utan träning. Problemet är dock att spelet inte är lika bra utan det momentet och första omgången blir mer av en testrunda.

Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att turen växlar mellan spelarna snabbt i en mer eller mindre dynamisk turordning. Det gör att uppmärksamheten hålls på topp och riktad mot spelet istället för att någon tappar intresset i väntan på sin tur. Tikal har en mer traditionell struktur. Visserligen gör auktionen att turordningen ändras lite, men spelarnas rundor kan ta rätt lång tid innan de är klara, särskilt om man drabbas av så kallad analysparalysering. I varje runda har spelaren tio action points att spendera hur den vill. Exempelvis kostar det beroende på läget ett antal poäng att flytta en expeditionsdeltagare. Gräva upp en skatt kostar tre poäng och att frilägga en ny nivå av en byggnad kostar två. Det här systemet gör att man kan lägga ner mycket tid på att maximera utdelningen från varje runda. Huruvida väntetiden är ett problem eller inte beror på den personliga smaken och situationen. Så länge alla är pigga och inte det minsta distraherade är det inte någon fara, men i de flesta fall är en snabbt växlande turordning att föredra.

Åldern märks
Nu börjar det låta som om jag inte gillar Tikal, men så är det inte. Om man bortser från de problem jag redan nämnt är det ett bra spel. Hur det kommer mottas i din spelgrupp beror dock mycket på vilken typ av spel ni föredrar. Om Puerto Rico, El Grande och Tigris & Euphrates tillhör era favoriter kommer ni säkert att gilla Tikal. Ifall den mesta speltiden går åt till Settlers, Carcasonne och Ticket to Ride är nog inte Tikal rätt val. Vill ni prova lite tyngre spel så finns det de som är elegantare och bättre än Tikal. Speldesignen har gått framåt sedan Tikal kom vilket gör att ett spel som var exceptionellt då idag har hårdare konkurrens.

Sätt ditt eget betyg på Tikal!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 7,8