King´s Blood
Steve Jackson Games
1-6
45 minuter
148:-

Intryck: 5     Innehåll: 5   10

Kings Blood är ett kortspel som ursprungligen kommer från Japan och via våra vänner på Steve Jackson Games nu hittat hit. Kings Blood handlar om att man ska bygga upp ett kungligt släktträd och på vägen ställa till det för sina motspelare. Ska man vara elak, eller snäll, kan man säga att Kings Blood är som Uno med mindre variation.

Alla spelkort läggs i en hög och varje spelare tilldelas sju kort. Sedan gäller det att göra sig av med dem så snabbt som möjligt. Man bygger familjer genom att lägga kort med figurer bredvid varandra. Om korten är av samma färg, men av olika kön har man ordnat ett äktenskap. Det innebär att man kan börja bygga på med kort på barnen, och anordna äktenskap för dem på samma sätt som för deras föräldrar. Vissa figurer har ”förmågor” som gör att man byter håll, inte får spela/dra kort eller att man måste dra tre kort, istället för normala ett. Det finns också händelsekort utöver figurkorten som gör att man kan lönnmörda figurer, skicka dem i exil eller avsätta kungen och införa en ny släktlinje. Specialkorten är inte så många och inte så varierade vilket gör att jag bara orkar med ett par omgångar per sittning innan jag tröttnar.

Korten är totalt 82 stycken och de tecknade figurerna på dem är gjorda i typiskt japansk stil i och håller ganska okej klass utan att imponera på något sätt. Reglerna är inte alltför många och egentligen inte så komplicerade, men de beskrivs ibland på ett mindre pedagogiskt sätt som gör att jag får fundera en stund innan jag helt förstått hur det ska gå till.

Sammanfattningsvis kan sägas att Kings Blood är ett relativt enkelt spel som man snabbt kommer in i. Problemet med spelet är just att det är för enkelt. Efter att ha spelat några gånger så känns spelet ganska enformigt och idén som i början känns lite nyskapande och rolig blir mer trivial. Å andra sidan kanske temat är bättre anpassat för en tonårig japansk flicka än en 30-årig svensk gubbe?

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på King´s Blood!