Hordes – Primal
Privateer Press
2-4
218:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

Hordes är det nya spelet från Privateer Press, och har beskirivits som ”Warmachines pälsiga kusin”. Medan Warmachine handlar om att ta segrar med stora ångdrivna robotar, är det stora läskiga odjur som gäller här.

Mycket i spelet känns igen från Warmachine, och det är ingen överaskning eftersom spelet är designat så att en Hordesstyrka ska kunna möta en Warmachinestyrka av samma storlek och spelet ska fungera precis lika bra som om man hade två styrkor från samma spel. Hordes är placerat i samma fantasyvärld, och reglerna för de flesta saker är lika.

Det stora skillnaden är att den centrala Focusmekaniken i Warmachine har ersatts av Fury. Varje styrka har en Warlock som general. Han eller hon piskar sina odjur till högre prestationer, suger sedan bort odjurens ilska och använder sig av dess kraft för att trolla. Detta gör Warlocks väldigt beroende av sina odjur. Det finns begränsningar för hur mycket ilska man kan ta från sina djur, och man måste vara försiktig så att man inte piskar sina djur mer än man kan hantera i fall man tappar kontrollen över dem. Skillnaden förklaras i boken med att Warmachine handlar om resurshantering, medan Hordes drivs av riskhantering.

Boken är lyxig, i fullfärg, och det syns att tre år i figurspelsbranschen har lärt Privateer en del om hur man producerar en regelbok, för den här är bättre än Prime, som är motsvarigheten till Warmachine.

Boken inleds med lite fluff: en saga om en Hordesstrid, sedan lite historia om Iron Kingdoms spelmiljön, skriven som ett brev, troligtvis från en känd Warmachinefigur. Själva reglerna tar upp 50 sidor, och är heltäckande, från grundläggande figurspelstermer, till de mest komplicerade specialregler. Att det dessutom finns en ordlista i slutet av boken med sidreferenser gör det lätt att hitta då man stöter på problem. Systemet är relativt enkelt och regelförklaringarna är tydliga och väl illustrerade, ofta med bilder från spelsituationer. Det finns gott om exempel på hur allt fungerar.

Efter reglerna finns det sektioner som handlar om de fyra grupper som är inblandade i Hordesstriderna – Trollblooded, Circle Oroboros druiderna, de onda mutantalverna Legion of Everblight och de elaka inkräktarna Skorne. Alla sektioner inleds med en kort historik, berättad av en av gruppens medlemmar. Det följs av detaljer om gruppens tre Warlocks, samt de odjur och truppenheter som ingår i gruppens styrka. Något jag gillar hos Privateers produkter är att man bara behöver köpa regelböckerna för att få detaljer om alla enheter i alla arméer. Man behöver inte köpa en massa arméböcker och man kommer aldrig att möta en styrka som man inte själv äger reglerna för.

Varje Warlock får två sidor och varje enhet och odjur får en sida var, med illustration och en text. Det finns dessutom en sektion om ett fåtal trupptyper som kan användas av flera grupper – ”minions”. Armésektionen avslutas med bilder av några – men inte alla – figurer från varje grupp. Boken avslutas sedan med en karta över Järnrikena och resterande kontinenten Immoren.

Det är svårt att inte bli imponerad av Primal. Den är snygg och väl genomtänkt. Spelet är snabbt och roligt. Figurerna är väldigt snygga, åtminstone de flesta. Det finns några som inte faller mig i smaken, medan andra älskar dem. Så är det ibland.

Det enda problem jag egentligen ser är att boken inte känns riktigt som ett eget spel, trots att det är det, på grund av upprepade referenser till Warmachine. Det gör inget, och är till och med ett plus för oss som redan spelar Warmachine, men jag misstänker att det skulle störa en som är helt ny på Privateerprodukter. Dessutom är det redan klart att det kommer att bli fler böcker, med fler enheter och extra regler, på samma sätt som med Warmachine. Detta är småsaker, och knappast överaskande eftersom spelföretag vill sälja flera böcker.

Jag kan bara rekommendera att folk släpper fram sina vilda sidor.

Text: David Munro

Sätt ditt eget betyg på Hordes – Primal!