Dogs of War
Rackham
2
90 minuter
249:-

Confrontation får här sitt första supplement. Det är efterlängtat då det innehåller ett system för kampanjspel, något som tidigare saknats (om man inte räknar de tidigare Incarnation-reglerna, som var mycket primitiva). Spelare av exempelvis Mordheim kommer känna igen sig, då man gradvis bygger upp sin lilla trupp på ett liknande sätt. I Dogs of War har man tre variabler att hålla reda på (rykte, erfarenhet och pengar) istället för som i Mordheim en enda, som istället används på flera olika sätt. Dogs of War är alltså mer komplicerat, på gott och ont. Det bra är att man har mer valmöjligheter och därför stor variation – nackdelen är att systemet hade kunnat vara mer lätthanterligt om man bara speltestat det mer.

Systemet är dock bra och den högre detaljnivån passar stämningen i spelet. Det är bra att man ansträngt sig för att integrera kampanjreglerna med världen: boken innehåller en lång sektion med världsinformation och bakgrund för de olika raserna i spelet. Då känns reglerna för fortifikationer och belägring samt för stora varelser (som drakar) mer som utfyllnad: intressant, men anmärkningsvärt att dessa regler är fristående från kampanjreglerna. Om man ägnar sidutrymme åt att beskriva hur en belägring går till, varför inte ha med åtminstone ett scenario som handlar om en belägring

De alltid lika stämningsfulla illustrationerna och fotona på välmålade miniatyrer bidrar också till spelkänslan . Presentationen lämnar dock en del övrigt att önska: reglerna är rörigt organiserade och man måste bläddra en hel del när man skapar sin trupp. Detta avhjälps i viss mån av de översiktliga summeringstabellerna som återfinns samlade i slutet av boken.

Dogs of Wars kampanjregler lägger till en rolig och spelvänlig dimension och kan definitivt rekommenderas. Dock infinner sig känslan att boken hastats igenom produktionen – den röriga strukturen och bristen på scenarion för delar av reglerna drar ned helhetsintrycket.

Text: Henrik Örnebring

Sätt ditt eget betyg på Dogs of War!

Intryck 7,5