Pirates of the South China Sea
WizKids Games
2-7
30-60 minuter
http.//wizkidsgames.com
39:-

WizKids Games fortsätter ge ut nya expansioneri Pirates-serien. Denna gång har turen kommit till Pirates of the South China Sea, och jag måste erkänna att jag tycker att de denna gång vänt den nedåtgående trenden. Den här expansionen kändes roligare, även om jag inte riktigt kan säga varför. Kanske för att mina första tjugo spelpack kändes mer varierade än förra gången? För att korten är snygga och jag gillade flera av stämningstexterna? Eller kanske helt enkelt för att jag inte såg till ett enda av de förhatliga forten, som i kombination med alltför snabba båtar sköt förra expansionen i sank och faktiskt körde sönder spelmekaniken...

Pirates största fördel förblir den smarta konstruktionen av skepp i stansad hårdplast som kan tryckas ut och sättas ihop till 3D-modeller. Många andra har försökt sig på att kopiera konceptet, även WizKids själva, men det har aldrig fungerat så bra som här. Mycket för att det i Pirates aldrig blir för komplext, eller för mycket småpet med femtielva olika detaljer som skall mekas in. Det här är ett spel som är designat för att gå snabbt och vara roligt, vilket det fortfarande lyckas med.

Även denna gång innebär expansionen i första hand att en ny aktör gör entré. Det är dags för Jade Upproret (Jade Rebellion) att ta plats på scenen, och här finns en hel del riktigt slemma typer och roliga skepp. Som namnet antyder är det även denna gång frågan om en alternativ pirat, och inte någon ny nation. Det är en klok avvägning, då åtminstone jag och min bekantskapskrets är uppdelade i pirater och nationer bland spelarna. Det spelar ingen roll vilka skitstövlar somliga nationer är och varit genom åren, de är ändå inte pirater på samma sätt.

Vi får här även stifta bekantskap med två nya typer av båtar; djonker och sköldpaddsskepp. En djonk har fördelen att dess master inte skymmer sikten, medan sköldpaddsskeppen har paneler som plockas bort en i taget innan man behöver ge sig på masterna när man blivit träffad.

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på Pirates of the South China Sea!