Dungeon & Dragons Online
Utvecklare
Turbine
Utgivare
Atari
Genre
MMORPG
Webb
http://www.ddo.com
Ca Pris
430:- (inkl. 30 dagar)
 
  Intryck: 6     Innehåll: 7   13
 
 

I Fenix nummer 1/2006 skrev jag en lång artikel om Dungeons & Dragons Online: Stormreach (DDO), baserad på drygt en månads betatestande. Nu är det dags för recensionen av fullversionen.

DDO är ett MMORPG (massively multiplayer online roleplaying game) med allt vad det innebär, och jämförelser med World of Warcraft (WoW) blir därför svåra att undvika. Turbine och Atari hävdar att de strävat efter att göra en så trogen online-version av bordsrollspelet Dungeons & Dragons (D&D) som möjligt – och bara detta skapar en hel del skillnader mellan de två spelen.

Grundförutsättningarna i D&D är små gäng av äventyrare med skilda förmågor som knallar ner i grottor och utför diverse uppdrag (grovt förenklat). Sedan delar alla lika på erfarenhetspoängen och delar upp eventuella skatter och belöningar mellan sig på ett sådant sätt att alla blir mer eller mindre nöjda. Precis så funkar det även i online-spelet: De skatter ni hittar under uppdragen är reserverade för någon av rollpersonerna och ingen annan kan plocka upp dem. Sedan kan ni förstås byta med varandra om ni är missnöjda, eller sälja prylarna hos någon prylnasare och få reda pengar i stället.

Det här med äventyrargrupper är både en välsignelse och en förbannelse. Det finns inte speciellt många uppdrag som är lämpliga för solospel, så du måste hitta en grupp på något vis. Nu är inte det speciellt svårt (utom när jag hamnade på en server där varenda kotte talade franska och vägrade använda sig av engelska); det finns alltid folk som letar efter fler gruppmedlemmar. Tanken verkar dock vara att ni ska äventyra med samma gäng hela tiden – upp till sex polare som helt enkelt ser till att vara online samtidigt och utför alla uppdrag tillsammans. Som bordsrollspelet fast ni inte behöver befinna sig på samma fysiska plats.

Precis som i bordsrollspelet premieras grupper bestående av rollpersoner med olika klasser: ett par krigare, en tjuv, en präst och en trollkarl, typ. Detta då uppdragen är utformade så att sådana grupper har extra lätt att klara av dem.

Till skillnad från WoW bjuder inte DDO på något fritt utforskande av världen. Varje uppdrag äger rum i ett begränsat utrymme, och för att få komma vidare till nya platser krävs att du utfört vissa uppdrag eller uppnått en viss level. Sedan kliver du ombord på en båt eller ett flygande skepp och, vips, så är du framme på den nya platsen.

DDO utspelar sig på kontinenten Xen’drik i kampanjvärlden Eberron. Inte för att det märks särskilt mycket. Det enda Eberron-specifika folkslaget som finns med är de levande konstrukterna warforged. Och Eberron-klassen artificier lyser med sin frånvaro.

Hur är det att spela då? Jovars, systemkra-ven är höga så jag måste ställa ner grafikkvalitetsreglaget till ”apkass” för att slippa lagg hela tiden. Och detta är viktigt: laggar det i en strid går det dåligt. Till skillnad från när jag betatestade springer nämligen fienderna omkring en massa för att slå dig i sidan och ryggen. Är du inte med vid kontrollerna och vrider din rollperson rätt åker du snabbt på däng. Dessutom måste du trycka ner shift varje gång du vill blocka en fiendeattack, samt välja om och när du vill aktivera dina specialattacker. Visst, det finns även en autoattack-funktion, men då slåss din rollperson mycket sämre.

Det är skumt att du spenderar massor av möda på att göra din rollperson bra på att fajtas, med feats och magiska pryttlar och så, och så åker hon ändå på däng bara för att du själv är långsam på kontrollerna. Som tur är kan flera av uppdragen klaras med ett minimum av strid – ibland helt och hållet utan.

D&D-känslan då? Jo då, den finns där i spelet, och uppdragen är i allmänhet välgjorda. Det är spännande att smyga omkring i katakomberna och leta efter fällor. Eller att bli överraskad av något läbbigt monster när man minst anar det.

Den som gillar D&D men kanske inte har möjlighet att hitta någon grupp ”in real life” skulle nog uppskatta DDO, men den som vill ha ett MMORPG att spela mest för sig själv, och gruppa ibland, bör nog välja WoW.

Text: Dan Algstrand


 
  Sätt ditt eget betyg på Dungeon & Dragons Online!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 9 personer röstat.
Intryck 7,33
Innehåll 7,56
Sammanlagt betyg 14,89
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006