The Elder Scrolls IV - Oblivion
Bethesda
KE Media
Rollspel
399:-

Då har den fjärde upplagan av Elder Scrolls serien anlänt och man får på nytt möjlighet att dyka in i en ofantligt stor värld med nästintill obegränsade möjligheter.

Redan i inledningsskedet av Oblivion inser man att detta inte är ett helt vanligt RPG. Istället för att på en lista över olika yrken välja ett som man tror kommer passa ens spelstil får man möjlighet att till en början testa på att spela helt utan yrke. Man har då möjlighet att själv välja om man ska besegra fienderna man möter med sitt svärd eller om magi passar bättre. Det går även välja att smyga förbi fienden och på så sätt helt undvika strid. Utifrån dessa val föreslår spelet ett lämpligt yrke. Självklart kan man välja ett helt annat yrke om man inte är nöjd men det föreslagna. Tycker man att inget av de färdiga yrkena är något bra kan man själv skräddarsy sitt helt egna yrke.

Yrkesvalet är väldigt viktigt då det avgör vilka av alla de förmågor som alla karaktärer har tillgång till är just din karaktärs huvudförmågor. Det är när dessa ökas som din karaktär kommer gå upp i nivå och få möjlighet att höja sina grundegenskaper. Det är här det unika med Elder Scrolls serien blir väldigt tydligt. Ens förmågor ökar bara om man använder dem, dvs. om man svingar ett svärd och träffar en fiende kommer ens svärdkonst att öka. Detta ger en stor verklighetskänsla, eftersom man verkligen måste skjuta mycket pilbåge för att bli bra på det. Samtidigt leder det här systemet till en del underliga beteenden. Ett exempel på detta är akrobatikförmågan. Den ökas nämligen genom att man hoppar, och eftersom man vill få så hög akrobatik som möjligt förflyttar man sig hela tiden hoppandes genom världen. Något komiskt men egentligen är det inte så konstigt, skulle vi hoppa runt istället för att gå så skulle även vi bli väldigt spänstiga.

Realismen återfinns även när det gäller föremål och deras vikt. Det går inte längre som krigare att springa runt med en golfbag av svärd och yxor utan man måste välja ut ett vapen och hålla sig till det. Vikten är även en begränsande faktor när det gäller alla saker man plockar upp från besegrade fiender och skattkistor. Man tvingas hela tiden prioritera vad som är värt att ta med och vad som måste lämnas kvar. Försäljning av alla saker bestäms också den av en speciell förmåga som ökar något med varje lyckad försäljning. Priserna variera mellan de olika försäljarna och ju mer man handlar desto bättre priser kommer att erbjudas. När man kommer upp i tillräckligt hög nivå på försäljningsförmågan finns det en möjlighet att köpa upp hela butiker och tjäna pengar på att driva dessa.

Huvuddelen av allt man säljer samlar man på sig genom att genomföra olika uppdrag åt invånarna i världen och det kryllar verkligen av uppdrag i världen. Genom att man har implementerat ett system där fiendens nivå motsvaras av den egna nivån har man full frihet att genomföra uppdragen i vilken ordning man vill utan att man tycker att de är för enkla eller för svåra. Denna frihet och det faktum att alla NPC karaktärer styrs av en egen dygnsrytm och behovssystem ger en känsla att man befinner sig i en riktig och levande värld. Om man endast inriktar sig på att lösa huvudhistorien missar man över 90% av det som finns att utforska i spelet. Skulle man mot förmodan klara av allt som finns i spelet finns det en uppsjö av tilläggsuppdrag och andra modifikationer att ladda ner. Dessa har skapats av andra spelare och kan innehålla allt från ett nytt hus någonstans i ödemarken till kompletta serier av uppdrag med intalad dialog och stora strider.

Alla dessa funktioner kommer i Oblivion förpackade i en otroligt vacker grafik. Det är en sann fröjd att bara vandra runt i skogen och se morgondimman lätta och solen skina fram igenom trädkronorna. Tyvärr kräver detta väldigt mycket av datorn så inköp av ett nytt grafikkort kanske blir ett måste. Menysystemet och styrningen är anpassad att fungera på Xboxen och känns därför ibland väldigt begränsande. Detta är dock något man vänjer sig vid ganska snabbt. Något som däremot är mer irriterande är det faktum att det trots uppdateringar fortfarande finns en del småbuggar. Man verkar från utvecklarna jobba på att lösa dem och förhoppningsvis är det borta till nästa uppdatering.

Trots buggarna är detta är ett helt fantastiskt RPG och det närmaste man kommer online RPG utan att behöva vara online.

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på The Elder Scrolls IV - Oblivion!